Hvis ikke branchen eller lovgivningen tager “korrekt installation” af bilruder og bremser, alvorligt så risikerer vi at biler tager livet af en eller flere personer inden for de næste par år.

Det er idag mere eller mindre standardudstyr at vores forrude i bilen, har et øje med på vejen når du kører i trafikken. Nogle er udstyret med en nødbremsefunktion og andre vejassisten og oftere og oftere ser vi en kombination mellem disse to.

Mange ulykker undgåes med ADAS “Advanced driver-assistance systems” I bund og grund har vi en permanent copilot som hjælper os i øjeblikke af menneskelig uopmærksomhed, det være google maps eller et barn på vej ud af bilens seler.

Der er også en grund til at vi ikke må lave nye El eller VVS installationer i vores hjem uden en autoriserets godkendelse herfor. 

Hvorfor er det ikke det samme når vi har med 2 tons tunge biler som bevæger sig gennem trafikken med 75 kg bløde fodgænger, cykelister og andre medtrafikanter som potentielle mål. 

flystyrt

“Fejl og mangler på et særligt kontrolsystem, der er designet til at hjælpe piloter med at holde den rigtige flyve vinkel, var en afgørende årsag til, at et Boeing-fly i oktober sidste år styrtede i havet ud for den indonesiske kyst.”

Bemærk holde den rigtige flyve vinkel.

Uden at blive alt for teknisk så kan man sige at der er en sensor som justerer flyets vinkel i luften. hvis den sensor tager fejl så vil justeringen også bliver forkert. og det var netop hvad der skete på Boings helt nye 737 fly i Indonesien

Kameraet i bilens forrude fortæller hvor bilen er placeret på vejen og justerer derfor bilens kurs derefter.

Kalibrering og installation iht. Fabrikantens forskrifter.

Bilen er testet og godkendt med de installationer som den fødes med hos fabrikanten. Ændres disse, er der ingen garanti for bilens sikkerhed og anvendelse. 

Det er derfor vigtigt, at geninstallation og udskiftning af bilruder sker i henhold til fabrikantens forskrifter. 

Lad os antage at bilen monteres med en eller anden random lim fra byggemarked. Bilisten kommer ud for et uheld og forruden rives løs, da brudstyrke på limen, ikke er den samme som bilfabrikanten forskriver. 

Hvem er skyld billistens invalidering eller død som følge af forkert montering af rude eller bremser, dæk osv?

“Staten Arizona har netop vedtaget en lov om bødeforlæg ved manglende kalibrering af sikkerhedsudstyr i forbindelse med forrude-udskiftning. “

I Staten Arizona i USA har man særlovgivning omkring installation om bilruder ligesom man kender lovgivning i Danmark omkring installation af El og VVS Der er for nyligt hvad taget bødeforlæg for lovbryder. Så det er ganske enkelt ikke i orden at montere en ny forrude uden at kalibrere dens sikkerhedsudstyr derefter.

Kilder:

5/5 - (1 vote)

0 Kommentarer

Skriv et svar

Profilbillede pladsholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.