Udskiftning af limet bilglas trin for trin.

Til at starte med er det altid en god ide at tjekke at den reservedel (bilglas) man har købt ind er den rette. både i mål, i toning samt udstyr som regnsensor antenne mv.

Nu skal bilglasset fjernes og der er en smule forskel på om bilglasset er lamineret eller ej. Da lamineringen opretholder glasset i dets form mere eller mindre, modsat bilglas uden laminering, som blot splintre/knuses og falder sammen.

Vi antager at vi har med en lamineret forrude at gøre:

Afmonter visker og torpedopladedæksel samt andet eks. sidelister som dækker over forruden.

Skær frontruden løs med koldkniv, “feincutter” eller tråd.

Ved brug af koldkniv eller cutterén så kan der være behov for en lang hobbykniv så man kan skære forruden løs horisontalt i bunden. (pas på instrumentbrættet og a stolpebeklædningen når du arbejder med kniven.)

Fjern bilruden og skrab limresterne i karrosserifalsen som frontruden har ligget i plan med et skæreværktøj. meningen er at man skaber en 1-3mm høj og plan limrest på falsen som den nye lim kan binde i. Det er her yppervigtigt at der ikke er rust eller at den gamle lim har siddet løst nogle steder. Er det tilfældet så skal det udbedres.

Afrens den nye bilrude, tilføj rudelim enten på ruden eller i falsen limen skal ligge som en pyramide og være min 1 cm høj og ikke højre end 2 cm – alt afhængig af rudestørrelse.  Husk at følge limfabrikantens anvisninger med aktivator og kompatible primær mv.

Ruden lægges nu i med lette tryk så ruden er plan med karrosseriet og så bilruden forsegler hele vejen rundt. dette trin er det aller sværeste da det er svært at kontrollere resultatet med det samme og da man ikke kan lave om på et tryk, ved at trække tilbage.

Når ruden er lagt i så skal man bare samle bilen igen og lade den tørre i henhold til rudelims fabrikanten.

Vh Tariq Al-jiburi – Bilglas Montør –

Har du ik mod på at skifte ruden selv? så bestil en ny bilrude her: www.rudefix.dk/bilruder/

 

 

Leave a comment