Når din forrude revner, og du har brug for en udskiftning, er der to typer forrude glas til rådighed for dig – OEM og eftermarked glas. Hvilken af ​​disse muligheder er bedst for dig?

Denne artikel kommer til at forårsage nogle kontroverser i rækken af ​​dem, der laver autoglas produktion såvel som dem, der udfører autoglas udskiftninger. I nogle kredse er dette faktisk et meget følsomt emne. Så jeg vil starte med en sand historie, som jeg håber hjælper med at forme, hvad jeg i sidste ende vil sige om dette emne.

En lille historie fra det virkelige liv

Da vi for nylig købte en brugt bil af en privat sælger, fortalte hun os, at hun på det tidspunkt ikke var klar over, at forruden var løs. Hun fortalte også, at hun netop havde købt en erstatningsrude og selv havde forsøgt at montere den, men at det viste sig at være noget af en katastrofe. Jeg tror, hun lærte sin lektie, for nu siger hun, at hun aldrig vil arbejde på sin forrude igen og vil overlade det til de professionelle.

Alt i alt har denne oplevelse bestemt gjort mig mere forsigtig, når jeg køber brugte biler. Jeg ville virkelig ikke have lyst til at gå igennem alt det besvær igen på et tidspunkt! Nu ved jeg i det mindste, hvad jeg skal kigge efter, og hvor jeg skal henvende mig, hvis der går noget galt med min bil i fremtiden. Hvem ved – måske næste gang er det mig, der hjælper en anden! 🙂

OEM Autoglas

OEM står for Original Equipment Manufacturer. OEM autoglas er fremstillet af den samme producent, som leverede det originale glas, som bilproducenten placerede i dit køretøj. I det væsentlige burde du få en næsten identisk forrude til sammenlignet med fabriksruden, dit køretøj kom med, da det rullede af

Har du nogensinde undret dig over, hvad OEM står for? Det er originaludstyrsfabrikant! Det betyder, at glasset er fremstillet af den samme producent, som leverede det originale glas til dit køretøj. I de fleste tilfælde får du en næsten identisk forrude i forhold til fabriksruden. OEM-glas har også et særligt bilproducentmærke på det.

Eftermarkedsglas er derimod produceret af et andet firma end bilens fabrikant. Selv om det måske ikke svarer nøjagtigt til bilens originale glas, vil det stadig fungere korrekt. Desuden er det normalt billigere end OEM-glas.

Når du beslutter dig forfor at udskifte din revne eller beskadigede forrude, er det vigtigt at sikre, at glasset, du får, både er af høj kvalitet og korrekt monteret. Forkert monteret glas kan føre til en række problemer, herunder vandlækager, dårlige elektriske forbindelser og endda brud.

Med OEM-bilglas fra en anerkendt leverandør kan du være sikker på, at din udskiftningsforrude vil være præcis det, som din bil har brug for. Og hvis du vælger en montør, der kender til OEM-monteringsteknikkerne, behøver du aldrig mere at bekymre dig om sikkerhedsproblemer, der skyldes forkert monterede forruder!

Uanset om du har brug for nye autoglas til en gammel bil eller et helt nyt køretøj, er det altid et godt valg at vælge OEM. Hvis du vil vide mere om denne type autoglas, kontakt dit lokale autoglasværksted i dag. De vil med glæde besvare alle dine spørgsmål og hjælpe dig med at finde det perfekte glas til dit køretøj.

Har du en gammel bil, der kører fint, men du er bekymret for nogle små splinter i forruden? I så fald bør du overveje at få den undersøgt af et professionelt autoglasværksted.

Disse eksperter kan hurtigt identificere eventuelle problemer med din bils forrude og afgøre, om de skal repareres eller udskiftes med det samme. Det sidste, du ønsker, er, at en lille chip bliver til en større revne ved høje hastigheder!

Hvis det er tid til at udskifte den revne eller beskadigede forrude på et af dine familiebiler, så tøv ikke med at kontakte os

Fremstilling af OEM autoglas

De fleste glasproducenter fremstiller OEM-produkter (Original Equipment Manufacturer) til autoglas i henhold til specifikationerne fra et bestemt bilfirma. I nogle tilfælde kan glasproducenten producere yderligere forruder ud over den oprindelige ordre, da han ved, at han i sidste ende kan sælge disse ekstraruder til udskiftning.

OEM-autoglas fremstilles efter de præcise specifikationer, som bilfirmaet kræver, og skal opfylde alle de sikkerhedsstandarder, der er fastsat af dette firma. Glasset skæres, hærdes og lamineres i overensstemmelse med de specifikke krav til den bilmodel, som det er beregnet til.

Efter produktionen sendes forruderne til bilfabrikken, hvor de monteres i køretøjerne. Når de er monteret, skal forruderne gennemgå en række kvalitetskontrolprøver, før de godkendes til brug.Hvis du har brug for en ny forrude, er det vigtigt at sikre, at du får et OEM-produkt.

Dette vil sikre, at din forrude opfylder alle sikkerhedsstandarder og passer perfekt til dit køretøj. Sørg for at spørge din autoglasspecialist om de muligheder, der er til rådighed for dig.

Autoglasgrossister

Omvendt hvis et andet firma også driver den samme del for at blive solgt til autoglasgrossister og udskiftningsbutikker, er den del (uanset hvor godt den er fremstillet) en ikke-OEM-del. Forsikringer varierer alt efter, hvad de skal betale for at erstatte, så det kan være en god idé at tjekke, om din dækker OEM-glas.

Eftermarkeds bildele er lavet af et andet firma end den originale udstyrsproducent. Eller af den samme OEM-virksomhed på en anden produktionslinje. Nogle af disse dele er af samme kvalitet som OEM-dele. Andre er ikke. Hvis du betaler for dit rudeskift af egen lommen, kan eftermarkedet glas være den bedste og billigste løsning.

Der er dog en debat i autoglasindustrien om, hvorvidt eftermarked glas er af samme kvalitet som OEM-glas.

Er der en forskel mellem OEM og eftermarked glas?

Debatten: OEM vs. eftermarkedsforruder

For adskillige år siden advarede Consumer Reports forbrugerne om ikke at lade forsikringsselskabet presse dig til at bruge eftermarkedets kollisionsreparationsdele, især sikkerhedsrelaterede dele. Med din forrude, der understøtter dit køretøjs strukturelle integritet, især i en væltning, er forruden absolut en sikkerhedsrelateret del.

Nogle purister vil måske sige, at medmindre delen gik ind i køretøjet på samlebåndet, kan det ikke være en OEM-del, fordi alt, der kommer efter den originale delinstallation, er en eftermarkedsdel. Andre vil sige, at så længe den del, der blev brugt til udskiftningen, blev lavet af det samme firma, der lavede den originale del, er det faktisk en OEM-del.

Andre går videre og siger, at udskiftningsdelen skulle fremstilles af den samme producent, til nøjagtig de samme specifikationer på den samme produktionslinje, samtidig med at OE-glasdele blev fremstillet for at blive betragtet som ækvivalente.

Som den oprindelige producent af en bil, lastbil eller SUV ved du, at forruder og andre komponenter til autoglas er en vigtig del af køretøjet. De giver ikke kun vigtig strukturel støtte, men de sørger også for, at passagererne er sikre og beskyttet mod elementerne. Derfor er det så vigtigt kun at bruge OEM-dele (Original Equipment Manufacturer), når du udskifter eller reparerer bilens glas.

OEM-dele er fremstillet efter nøjagtigt de samme specifikationer som de dele, der oprindeligt blev monteret på dit køretøj. Det betyder, at de passer perfekt og fungerer nøjagtigt som de originale. Brug af ikke-OEM-dele kan resultere i dårlig pasform, utætheder, vindstøj og andre problemer. I nogle tilfælde kan det endda medføre, at garantien på dit køretøj bortfalder.

Det rigtige spørgsmål: Er en OEM-forrude sikrere end en eftermarkedsforrude?

Der er ingen generel konsensus i bilglasindustrien. Du skal tale med uddannet autoglaspersonale, som kan diskutere mulighederne for dig. De kan hjælpe dig med at træffe det bedste valg til dit køretøj, fordi for nogle køretøjer vil en eftermarkedsforrude fungere fint, mens andre bilproducenter kun anbefaler at bruge OEM-forruder.

For at finde et kyndigt forrudefirma, besøg rudefix.dk og indtast dit postnummer. I et par nemme trin kan du have en kundeservicemedarbejder på linjen. Han eller hun kan også telefonmøde i din forsikringsrepræsentant for at se, hvilken type del din forsikring dækker for en udskiftning. Træf aldrig en beslutning uden at konsultere både en repræsentant for bilglasfirmaet og dit forsikringsselskab.

Eftermarked Autoglas

Eftermarkedsforruder kan være lige så gode som OEM
Bare for en ordens skyld er mange ikke-OEM-dele lige så gode som en OEM-del. Et udtryk, der er blevet udbredt og fremmet af nogle, er udtrykket OEE. Dette står for “Original Equipment Equivalent”. Dette udtryk giver en vis mening for mig, men så bliver det et spørgsmål om “svarende” til hvilken standard. Hvem afgør, om delen virkelig er ækvivalent?

Der er ikke noget klart svar. Der er dårlige efterligninger, som ikke bør overvejes til brug i et køretøj. Handl med velrenommerede leverandører og folk, du kan stole på.

Fordele og ulemper ved OEM-forruder:

Fordel: Kvalitetsstandarder fastsat af bilproducenten er opfyldt
Ulemper: Generelt dyrere end eftermarkedsforruder

Fordel: Pasform, finish og sikkerhed skal være af samme kvalitet, som da din bil oprindeligt rullede ud af produktionslinjen
Ulemper: Forsikringen dækker muligvis ikke de fulde omkostninger til OEM-delen

Fordele og ulemper ved eftermarkedsforruder:

Fordel: Opfylder eller overstiger minimumssikkerhedsstandarder fastsat af Transportministeriet
Ulemper: Ingen kvalitetsstandarder

Fordel: Generelt billigere end OEM-glas
Ulemper: Talrige producenter anbefaler kun at udskifte med OEM-glas på grund af ADAS-funktioner
Nogle producenter kræver OE-glas i udskiftning af forrude

Honda kræver OEM-glas i nogle tilfælde

I mange år var dem i bilindustrien fåmælte med hensyn til sikkerheden ved OEM-glas kontra eftermarked glas. Fremkomsten af ​​Advanced Driver Assistance Systems har dog resulteret i et stort skift. Mange bilproducenter kræver eller anbefaler nu, at forruder med kameraer eller sensorer på dem udskiftes med OEM-glas, når de går i stykker.


Et fremtrædende eksempel er Honda.
“Mens ikke-OEM-dele kan se ens ud og passe i det samme fysiske rum på køretøjet, kan deres brug frembyde uforudsete omstændigheder, der får førerassistenten eller andre sikkerhedssystemer til at fungere unormalt eller slet ikke,” ifølge en erklæring fra Honda.


Mange af Hondas nyere modeller har et eller flere af følgende systemer: Adaptiv fartpilot, kollisionsdæmpende bremsesystem, kollisionsadvarsel forlæns, advarsel om vognbaneskift, vognbaneassistentsystem og dæmpning af vejafgang.

Disse systemer bruger enten et kamera eller en kombination af et kamera og en radar. Udskiftning af en Honda-forrude på nyere modeller med andet end OEM-dele kan resultere i fejl, ifølge Hondas erklæring.
Ikke kun forruder er påvirket af den nye teknologi. Hondas 2014 RLX Sport Hybrid SH-AWD kræver OE sideruder.

“Modellen anført ovenfor bruger akustisk frontsidedørsglas til lydisolering på nogle trimniveauer,” ifølge bilproducentens erklæring. De hævder, at brug af andet end OE-glas kunne mindske virkningerne af det akustiske glas og krølle kabinestøj.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz USA har også annonceret, at det stærkt anbefaler at bruge OEM-glas til udskiftning af forruden.
Bilproducentens holdningserklæring siger: “eftermarked glas tager ofte ikke højde for komplekse elektriske komponenter [involveret i ADAS] og kan forstyrre dit køretøjs elektroniske systemer eller forårsage, at disse elektroniske systemer ikke fungerer korrekt.”

Subaru

Subaru har tilsluttet sig listen over bilproducenter, der nu understøtter OEM-glasbrug i udskiftninger. Bilproducenten anbefaler kraftigt, at dette glas bruges på modeller, der er udstyret med EyeSight Advanced Driver Assistance System (ADAS).

EyeSight-systemet omfatter adaptiv fartpilot, automatisk før-kollisionsbremsning samt vognbaneskift og svaj-advarsel. Den har også vognbaneassistentfunktion, registrering af blinde vinkler og alarm for krydstrafik bagtil.

“Brug altid Subaru ægte forrude, der er specielt designet til EyeSight,” står der i en meddelelse på forruderne til nye modeller udstyret med EyeSight . “Hvis der bruges andet forrude end glas, der er specielt designet til EyeSight, kan kameraets synlighed blokeres, eller forvrængningen af ​​glasset kan forhindre korrekt måling af et objekt, hvilket resulterer i unormal EyeSight-funktion.”
En tekniker til udskiftning af autoruder opdagede for nylig dette på et Subaru-køretøj.

Nissan

OEM-glas bør bruges til udskiftning af forrude på grund af den komplekse teknologi, der nu er tilgængelig i køretøjer, især på forruden, siger Nissan.

Bilglas spiller en vigtig rolle i køretøjets sikkerhed ved at give strukturel stivhed, okulær klarhed og “integration med avanceret køretøjsteknologi,” ifølge Nissans erklæring.

Glasfabrikanter

De virksomheder, der fremstiller OEM- og eftermarked glas, nogle som leverer produkter til begge markeder, er forsigtige med at tage stilling.Der er en bred adskillelse mellem OEM- og eftermarkedsdele, ifølge en Chevrolet-glasingeniør.

“Nogle er meget gode, og nogle er ikke særlig gode,” sagde han med henvisning til eftermarkedsprodukter. “OEM sætter for mig en meget anden standard for delene. Jeg kan ikke kontrollere eftermarkedet, så jeg kan ikke sige, om det opfylder OE-standarder.”

En anden industriveteran, Russ Corsi, som arbejdede med PPG, en producent og producent af autoglas, i mange år, bemærker, at OEM-produkter typisk har meget strenge inspektionskriterier og meget snævre tolerancer.

“Så du kan lave et eftermarkedsprodukt, men det opfylder ikke nødvendigvis de originale udstyrsspecifikationer,” siger han. Corsi påpegede også, at nogle store glasproducenter laver både OEM- og eftermarkedsprodukter, så de har flere værktøjer i arsenalet til, at deres produkter er ret ens på tværs af begge markeder.

Originaludstyrsproducent

Når du køber nye bilruder, er det vigtigt at overveje, om du vil have OEM-glas (originaludstyrsproducent) eller eftermonteret glas. Hvis din bil er udstyret med avancerede førerassistentsystemer (ADAS) som f.eks. automatisk bremsning og advarsel om vognbaneafvigelse, er OEM-glas en god mulighed.

Det vil sikre, at sensorer og kameraer i forbindelse med disse systemer har et klart udsyn over vejen, hvilket er nødvendigt for at fungere korrekt. Hvis du har en ældre model uden meget teknologi indbygget i glasset, kan eftermarkedsglas dog fungere lige så godt.

Uanset hvilken type glas du vælger, skal du sørge for at uddanne dig om installationsprocessen for at sikre et vellykket resultat.

Rate this post
Kategorier: Ny forrude

0 Kommentarer

Skriv et svar

Profilbillede pladsholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.