Hej og velkommen til endnu et blog-indlæg på Rudefix.dk. Jeg heder Casper og er den nye eksterne skribent her på sitet. Jeg driver bilblogsne Upgear.dk og Upgear2.dk til dagligt. Jeg håber at I læsere ville finde mine fremtidige indlæg brugbare. Denne type artikel er også rimelig nyt territorie for mig da jeg aldrig har skrevet nogen købsguide før. Men jeg føler at jeg er opgaven voksen da jeg har en stor bilteknisk viden og at jeg har kørt nok varianter af Q7 til at danne mig en mening. Men ellers ville jeg bare sige god læselyst og så må I endelig give begge mine blogs et kig i nedenstående links. Men lad os komme til sagen.

Introduktion

Den første Q7 generation kendt under den interne modelbetegnelse type 4L blev lanceret i September 2005 ved biludstillingen i Frankfurt. Denne bil kunne på en måde ses som en realisering af konceptbilen Pikes peak quattro der blev vist frem på den Nord Amerikanske biludstilling i Detroit i Michigan i år 2002. Type 4L kørte fra model år 2006 hele vejen op til 2015 hvor at type 4M overtog. Alle Q7ere blev bygget på Volkswagen gruppens samlefabrikker i henholdsvis Slovakiet, Rusland og Indien.

Køreoplevelse og design

Ligesom dens søskende Touareg og Cayenne kører Q7eren på samme PL71 platform. Og jeg kan allerede sige at alle tre kører meget ens hvor der selvfølgelig er små variationer afhængig af tilvalgte fælgmonteringer og bremsesystemer. Men overordnet set belønner Q7eren dens fører med at føles retningsstabil ved motorvejskørsel og så føles den overraskende selvsikker i svingene på trods af at det er en stor bil på over to tons. Men det bliver ikke ligefrem nogen Lotus Elise.

Trods det balancer undervognen fint imellem komfort og dynamik imens at styretøjet styrer nogenlunde præcist samtidig med at det er fint vægtet. Men Q7 er en stor bil. Det skinner selvfølgelig igennem når man skal manøvrere på træng plads selv for en erfaren chauffør som mig. Men heldigvis er de fleste eksemplarer udstyret med bakkamera og parkerings-assistent. Drivlinjen er også helt i orden. 4L kunne selv på det Danske marked fås med et gedigent lineup af benzin og dieselmotorer sammen med enten 6 eller 8 trins automatgearkasser.

De fire Audi ringe

Selv V6 TDI som er den mest gængse variant og det fornuftige valg har et godt kræftoverskud hvor at den også må trække 3500 kilo på krogen som Maks tilladte påhængsvægt. V8 benzineren med direkte indsprøjtning udsteder et lækkert og fuldfedt V8 soundtrack men den føles til gengæld lidt omdrejningsvillig så man skal give den en smule gas. V12 TDI.eren på 6 liter er selvfølgelig the big daddy eller den store kanon om man vil. Den er tæskesjælden på vores breddegrader og mega dyr både i drift og anskaffelse.

Man føler sig simpelthen som kongen af vejen når man er herrer over 500 heste og 1000 i omdrejningsmoment. Men når det er sagt så føles de tre motorstørrelser at jeg har prøvet kræfter med ikke meget forskellige ud i virkeligheden. Så efter min mening skal man bare vælge den kombination der passer bedst til ens budget og behov. Det samme kan også blive sagt om gearkasserne da både den 6 og 8 trins skifter næsten silkeblødt ved stille kørsel men hvor at kickdown virker prompte når man foretager en hurtig hastighedsændring.

Men én ting hvor at der virkelig kan værre forskel på Q7ere er angående udstyrsmængder og den generelle kvalitetsfornemmelse i kabinen. Men man kan seriøst gå fra en basismodel der føles skrabet næsten rustik til en V12er der har hele læderpakken og alt tænkeligt komfortudstyr. Også når vi taler eksteriør styling varierer ens Q7 oplevelse meget afhængig om man vælger husholdnings-modellen der ser meget anonym ud eller V12eren der giver den på alle tangenter med brede skærme 20 tommer fælge og kulfiber-keramiske bremser.

Tilgængelige motorstørrelser

På det Danske marked kunne denne model fås med følgende motorer.

Benzin

  • 3.0 L kompressorladet V6
  • 4.2 L V8

Diesel

  • 3.0 L V6
  • 4.2 L V8
  • 6.0 L V12

Hvad skal du kigge efter?

Ligesom med andre moderne Tyskere er Q7eren en rimelig kompleks bil. Alt fra hjulophæng til motorer var udviklet efter alle kunstens regler. Og da det også er en tung bil der har en egenvægt på mellem 2300 og 2650 kilo afhængig af motorvalg og udstyrsmængde stiller det ekstra krav til sliddele.

Interiør

Sammenlignet med mere moderne Audi produkter kan 4L interiøret måske godt føles lidt hult og plastik agtigt. Men hvis første ejer var gavmild med at sætte krydser i udstyrslisten er det faktisk et meget behageligt sted at værre. Af nævneværdige tilkøbs muligheder kunne nævnes komplet Bang & Olufsen anlæg med motoriseret diskant-højtalere i hjørnerne af instrumentbrættet samt læder optik-pakken der tilføjer kohud til alle berøringsflader og alcantara lofthimmel. Men under alle omstændigheder ville mit bedste råd værre at lege med alle knapperne.

Se om MMI virker som det skal og om alle display ikke har nogen døde pixels. Volkswagen produkter fra årtusindskiftet og opefter er desværre kendt for at udvikle alle mulige el-problemer. Det gælder både komfortudstyr og vitale bilfunktioner. Så det ville også værre et must at scanne efter fejlkoder med en professionel scanner som en del af inspektionen hvis dette er muligt. Angående kvalitet har interiøret overlevet ganske fint.

Der er kun rapporteret en smule knirken fra soltag eller anden sæderække henover årene. Og så har knapper og kontakter en tendens til at blive slidt så man ikke kan aflæse tekst eller symbolet på knappen. Men det er en ting der plager alle VAG produkter fra denne periode.

Karosseri og rustbeskyttelse

Efter egne observationer lader det til at Q7 er ganske godt korrosions-beskyttet. Jeg har i hvert tilfælde ikke stødt på et gennemtæret eksemplar endnu. Men til gengæld kan viskerarmen i passagersiden knække helt nede ved foden. Den nøglefri adgang er også kendt for at blive defekt hvilket ofte har krævet udskiftning af de udvendige dørhåndtag.

Af andre kendte småfejl kan nævnes svigtende el-lås til bagklap defekt ledningsnet til LED baglygter samt en lækkende bagmonteret sprinklervæske-tank. Men af mere seriøse problemer angående karroseriet skal indtrængning af vand i interiøret helt klart nævnes. Blandt andet er vandskadet MMI forstærkere et kendt fænomen.

De mest almindelige kilder til vand-indtrængning i bilen er et tilstoppet aircondition-dræn som resulterer i dug på forruden, fugtige måtter og gulvtæppe i forsæde-passagerens fodbrønd. Tilstoppet dræn ved dækslet under forruden som skaber samme typer lækager som tilstoppet aircondition-dræn. Og så er drænene i hjørnerne af glastaget også kendt for at fejle over tid enten på grund af tilstoppelse eller på grund af at plastikenderne ved hvert dræn bliver løse over tid.

Det resulterer i indtrængning i enten begge fodbrønde fortil eller i reservehjulsbrønden og nærliggende områder hvor at MMI forstærkeren også er placeret. Og fordi at MMI modulerne er forbundet med fiber-optik kan bare et enkelt defekt modul have indflydelse på hele systemets evne til at fungere korrekt.

Ny forrude i Audi Q7
Udskiftning af forrude på en Audi Q7

Chassis og Hjulophæng

Q7 4L drager nytte af en stål-monocoque der består af stor andel højstyrke stål imens at pladedelene navnlig motorhjelm og bagsmæk er udført i aluminium. Hjulophænget er konstrueret med dobbelt wishbone ophæng både for og bag hvor at bagakslen har opdelte ophængsarme øverst. Statisk luftundervogn var standardudstyr på alle varianter imens at adaptiv luftundervogn var et muligt tilkøb.

De mest gængse defekter på luftundervognen er kompressoren højde-sensorne eller overskudsventilerne. Sidstnævnte resulterer i at den ene side af hjulophænget er sunket mere sammen end den anden. På biler der er over 10 år gamle anbefales det at man er ekstra opmærksom på om et eller flere støddæmper-ben taber luft. Og så har jeg hørt at nogle har oplevet at fordækkene slides ukorrekt som følge af ukorrekte styretøjsmål. Men ellers skal man bare lytte efter mislyde fra hjulophæng under prøvekørslen.

Bremser, dæk og fælge

Ligesom med alle de andre tilvalg. Kunne Q7 fås med et væld af forskellige fælgmonteringer der spænder fra 18 til 20 tommer. Og da den høje egenvægt stiller ekstra krav til bremser og dæk er det noget at man skal værre ekstra obs på især hvis det er en bil der har foretaget meget bykørsel nu hvor der foretages mange standsninger. Angående bremser så kan jeg sige at stålskiverne under visse omstændigheder hyler meget indtil at man har opnået arbejdstemperatur og i eksemplarer der er udstyret med kulfilber keramiske bremser føles bremsepedalen en smule ulden under de første par stop i koldt klima eller efter længere tids stilstand.

Selvom at kulfiber bremserne har en længere levetid. Så giver det ikke mening at vælge dem da normale stålskiver virker fint ude i virkeligheden. Og at disse også er meget billigere at servicere.

Drivlinje

Alle benzinmotorerne er udstyret med direkte benzinindsprøjtning. Det resulterer i de velkendte problemer med soddannelse i indsugningsporte og på bagsiden af indsugningsventiler da man modsat motorer med multipoint indsprøjtning ikke har en rensende strøm af benzin-støv til at holde kanaler og porte rent når maskinen kører.

Og så kan tændspolerne også stå af før tid i visse tilfælde. Desuden kan navnligt den 3.6 liters VR6er (ikke tilgængelig i DK) og den 4.2 liters V8er lide under defekte takt-sensorer til knastakslerne hvilket fremkalder en P0017 eller en P0011 kode. Hvor at det resultere i ujævn eller rullende tomgang og senere hen mekanisk støj fra knastkæden. 4.2 V8eren har også nogle specifikke problemer navnlig højtryks-benzinpumperne som kan blive utætte ved magnetventilerne. Og så skal knastkæder og kædestrammere helst udskiftes ved 200.000 kørte kilometer.

Dieselmotorerne er generelt meget solide over hele feltet. Men 3.0 TDIeren har dog haft problemer med flapperne og aktuatorne i indsugningsmanifolden. Der har også været sager på motorer der er produceret i 2009 hvor at én eller flere dyser er hoppet ud på grund af at bolten til dyseholderen er knækket. Tilsodet eller defekte dyser er set i alle motorerne men det er ikke noget udbredt problem. Selv V12eren har et overraskende godt ry angående driftsikkerhed. Men man skal selvfølgelig værre opmærksom på at reparationer på brændstofsystemet selvfølgelig er dyrere fordi at man har 12 dyser og 2 højtryks brændstofpumper.

Det skal også siges at knastkæden på V8 benzineren sidder på bagsiden af motoren altså mod ildvæggen i motorrummet. Hvilket selvfølgelig kræver at man har motoren ude af bilen for at skifte knastkæder og kædestrammere. Ja selv ting som oliepumpe vandpumpe og aircon-kompressor sidder bag i motorblokken.

Priseksempler og økonomi

Q7 van 3.0 V6 TDI

Første indregistrering 6/2010

Pris 199.900 kr

Antal kørte km 184.000

Årlig grøn ejerafgift 14.500 kr

Q7 4.2 TDI hvidplade.

Første indregistrering 11/2009

Pris 219.700 kr

Antal kørte km 277.000

Årlig grøn ejerafgift 18.100 kr

Priseksempel på forsikring 3.0 V6 TDI

For mig selv altså mand på 31 år der er elitebilist og har haft egen bil i mere end 7 år og som bor lidt uden for Svendborg. Der skal jeg ifølge alm brands beregner give 6.934 pr år plus kasko på 595 pr måned i tilfælde af at jeg i forvejen har andre forsikringer i dette selskab.

Du er velkommen til at dele din erfaring med Audi Q7 modellen i kommentarfeltet.

Siderude udskiftning på en Audi Q7
5/5 - (3 votes)

Casper

Jeg heder Casper og er den nye eksterne skribent her på sitet. Jeg driver bilblogsne Upgear.dk og Upgear2.dk til dagligt. Jeg håber at I læsere ville finde mine fremtidige indlæg brugbare.

0 Kommentarer

Skriv et svar

Profilbillede pladsholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.