“Bliv i din vejbane, din idiot.”
Vær ærlig – hvor ofte fanger du dig selv i at tænke tanken eller udbryde det i din bil?
I en tid, hvor chauffører tilsyneladende er mere distraherede end nogensinde før, glider flere og flere ind på vedsiden af kørende biler, der kører langs dig eller – endnu værre – head-on mod et modekørende køretøj. Bilproducenter har af samme grund udviklet teknologi der hjælper dig, en relativt ny form for chaufførhjælp, der hjælper dig med at holde dig mellem linjerne på vejbanen.
Hvad er det?
Hjælpesystemer til vejbaneplacering er typisk pakket sammen som en del af en moderne bils aktive sikkerhedsspakke, men de første der introducerede teknologien var faktisk i Mercedes Actros prime (en lastbil) i 2000.
Mange referer til Vej assistent som Lane assist, træthedsassistent, vognbane assistent, vejassistent og lignende.
Hvordan virker teknologien?
Kamera og sensorer er oftes elementer i teknologien.
De fleste baneovervågningssystemer bruger et kamera monteret i forruden, typisk lige foran bagspejlet, der scanner vejen forud for banemarkeringer. Oplysningerne fra kameraet analyseres af bilens indbyggede computer og reagerer, hvis du begynder at glide ud af vognbanen. I et sådant scenarie er aktivt vej-assistent i stand til at anvende drejningsmoment på rattet, for at trække bilen tilbage mod midten af banen, er man ikke klar over det kan man faktisk få en mindre forskrækkelse.
Afhængigt af din biltype så fungerer systemet i forskellige hastigheder. For at systemet skal fungere korrekt, skal banerne markeres tydeligt, så kameraet kan registrere dem. Dårlig eller slidt vejafmærkning kan skabe falske aflæsninger, selvom at de fleste systemer er blevet smartere og bedre til at skelne.
Hvad mere kan det gøre?
Bilproducenter er allerede begyndt at tage vejassistenten til næste trin i assisteret kørsel. Ved at parre teknologien med aktiv fartpilot er flere moderne biler i stand til at tilbyde let autonom kørsel, hvor chaufføren er i stand til at lade bilen styre både bilens position i banen og hastigheden.
På grund af lovgivning kan du kun have dine hænder væk fra styringen i et par sekunder, før en alarm lyder, og det tvinger dig til at tage kontrol igen.
Seneste kommentarer