Mange bilister betragter mobiltelefonen som den eneste udvej for ikke at strande i vejkanten. Den kan helt sikkert hjælpe dig, når du skal have fat i en auto glas specialist, hvis eksempelvis din forrude er revnet. Men den er ikke til meget nytte, hvis du skal skifte et fladt dæk. For at du kan komme hurtigt tilbage på vejen, er det godt at vide, hvordan du selv skifte et hjul.
Derudover har mobilen en tendens til at blive glemt derhjemme, komme uden for dækning, eller løber tør for batteri. Gør-det-selv færdigheder til et dækskifte er en nødvendighed, som ikke er alt for udfordrende at lære- og kan redde dagen i en nødsituation.
Lad os se på nogle tips.
Ting du skal bruge til at udskifte et bildæk.
Sikre at dit køretøj har følgende:
- Bilens instruktionsbog
- Donkraft
- Hjulnøgle
- Fuldt oppustet reservedæk (du skal kontrollere trykket, hver gang du tjekker køretøjets andre dæk i henhold til producentens anbefalede tal)
Valgfrie elementer inkluderer blandt andet en lommelygte (en med friske batterier), en regnjakke til det Danske vejr, et par handsker, et stykke træ (75 mm x 100 mm) til at støtte donkraften og et sæt hjulkiler/stopklodser.
Sådan skifter du et bildæk:
- Parker bilen på et jævnt område væk fra trafikken
- Tænd bilens havariblink.
- Aktiver håndbremsen.
- Sæt bremseklods (eller sten) bag og foran på hjulene – modsat det flade dæk, for at forhindre bilen i at rulle af donkraften.
- Fjern reservehjulet fra bagagerummet og placer det tæt på det flade dæk.
- Fjern hjulkapsel (hvis monteret) ved hjælp af den flade ende af skruenøglen (eller, hvis relevant, brug et specialværktøjet i henhold til brugervejledningen).
- Løsn hjulmøtrikkerne en kvart omgang (mod uret).
- Placer donkraften i løftepunktet (se brugervejledningen; normalt sættes donkraften tæt på hjulkassen). Donkraftens bund skal være oven på et fladt stykke træ (især hvis vejoverfladen består af blød asfalt eller snavs).
- Vær omhyggelig med at holde alle dele af din krop væk fra køretøjet, og anvend derefter donkraften til at løfte bilen op, indtil det flade dæk er 150 mm fra jorden.
- Skru møtrikkerne helt af (det bør kunne udføres i hånden).
- Træk hjulet mod dig selv, indtil det er fri af hjulnavet, og rul det væk. Løft reservehjulet op på navet og sæt boltene på linje med fælge-hullerne.
- Spænd møtrikkerne med hånden (med uret) på kryds af hinanden. Derefter sænk donkraften langsomt ned, indtil dækket hviler på jorden (sænk ikke bilens totalvægt ned på dækket).
- Spænd derefter hjulmøtrikkerne helt til (med uret) med hjulnøglen.
- Sænk donkraften helt og fjern den. Sikrestil med hjulnøglen, at alle møtrikker er helt fastspændt.
- Læg tilbage det flade dæk i bilen samt alt udstyr.
Kørsel på et reservedæk
- Kontroller reservedækkets tryk så hurtigt som muligt (normalt har et reservedæk et højere tryk).
- Husk at overholde hastighedsgrænsen for reservedækket.
- Reparer eller udskift det flade dæk ved første lejlighed, da du ikke vil være foruden et reservedæk.
Tips til at forbedre bildækkenes levetid
- Tjek dit dæktryk regelmæssigt (det sparer også brændstofforbruget).
- Drej dækkene hver 15.000 km mellem for- og bagaksel.
- Anvend en mekaniker til at kontrollere hjulbalancen.
- Udskift et dæk, når dækmønsterdybden når mindst 2 mm på en hvilken som helst del af løbeoverfladen.
Seneste kommentarer