+4571991077 info@agsd.dk

I starten af 2020, rundede Mazda 100 år som bilproducent. I dette indlæg kigger vi nærmere på Mazda som bilfabrikant og deler insider viden fra vores kunder om hvordan der er at eje en Mazda. Vi kommer også ind på processen af at udskifte Mazda bilruder, således at du som ejer et køretøj fra denne fabrikant, bedre kan forstå hvad vi hos Rudefix kan gøre for netop din bil.

Hvordan er det at have en Mazda bil?

Navn: Allan
Nuværende bil: Mazda 6 (2019)
Foregående biler: Mazda 3 (2018), Mazda 6 (2008), Toyota Avensis, Toyota Corolla

Vi har taget en snak med Allan, som i øjeblikket er på sin tredje Mazda, og spurgt ind til hvorfor han netop kigger i Mazda’s retning når han skal have en ny bil.

Mazda er måske en bil for den ældre generation. De unge står ikke i kø for at købe en Mazda kan man sige. Havde jeg haft flere penge, så havde jeg nok købt en Mercedes; da det er en gennemført fed bil, og skriger lidt ”se mig”. Når man ser nogen kører rundt i en Mercedes, så ved man godt hvad den har kostet.

Grunden til at jeg ejer en Mazda, er mest af alt på grund af driftssikkerheden som bilen har. Det er noget som betyder rigtigt meget for mig. Har derfor også betalt mere for min Mazda, end hvis jeg havde købt en fransk bil. Har også forsøgt at købe mig til en minimering af risikoen for noget går galt, selvom man aldrig kan sige aldrig. Det skal også siges, at når en Mazda endeligt skal repareres, så koster det også.

Mazda førersæde set fra sideruden

Fordele og ulemper ved en Mazda

Det gode ved Mazda er også at det tester og tester, inden de sender ny teknologi ud på markedet. Det jeg har givet for min nyeste Mazda 6, så kunne jeg nok have fået 40% mere teknologi ved at købe en fransk bil. Men ofte syntes jeg at deres ting alligevel ikke fungere, og jeg syntes mange af deres biler tilbagekaldes. I min optik er det lidt en fiasko at kører i en model der har været tilbagekaldt.

Bagsiden af medaljen ved at være loyal til Mazda, er at der ikke sker så meget nyt indvendigt – knapper sidder mere eller mindre det samme sted osv. Det er lidt at tage på det samme hotel i Grækenland i ti år i træk. Men på den anden side, så tæø jeg næsten ikke andet nu. Nu er jeg på min tredje Mazda, og jeg har været mere end tilfreds.

Jeg kørte Toyota før i tiden, og kunne næste også have forsat hos dem. Men jeg syntes deres biler er for firkantet, og jeg kunne ikke længere se mig selv køre i en Toyota.

Hvad er din oplevelse med forruder til Mazda?

Noget af det første jeg gjorde da jeg fik min nye Mazda, var at give den Nano behandling (Turtle Wax). Det fungerer super godt syntes jeg. Så snart man kører mere end 50 km/t, så er det ligesom at vandet bare praler af, og der er mindre snavs som sætter sig fast på forruden. Jeg bruger ikke mine vinduesvisker så meget mere efterfølgende. Men ellers har jeg ikke haft problemer med forruden (7-9-13) på nogle at mine Mazda biler. Har dog fået coated lakeringen på bilen, således at den ikke er så udsat for stenslag. Håber det er med til at gøre risikoen mindre — der har heldigvis ikke været noget endnu.

Forrude med Mazda logo

Mazda’s rejse som bilproducent

I begyndelsen fokuserede firmaet på trehjulet motorcykler, men da Japan i 1960erne oplevede høj økonomisk vækst, begyndte flere japaner at drømme om at eje deres egen bil. Dette medførte at Mazda udviklede sit første firehjulet køretøj, i form af Mazda R360 Coupe, som en bil til den almene befolkning. Et lettere køretøj, hvor der var stor fokus på design og teknologi.  Der blev brugt lettere materialer, såsom aluminium og magnesium. Fremgangsmåden på udviklingen af denne bi, blev skabelonen som alle nye Mazda’er senere er blevet udviklet fra.

Dette blev startskuddet på nye bilmodeller som: Carol 360, Mazda Familia 800 van (Mazda 800 Estate), samt en luksusbil: Mazda Luce (Mazda 1500).  Ved at gøre brug af smalle søjler og de anvendte dyrer bilruder til modellen. Hvilket gav Luce bilen et lysere og mere moderne udtryk, samt at vinklede ruder gav mere plads i kabinen i forhold til andre modeller på daværende tidspunkt.

Mazda bliver global

Luce’s store fremragende, design og ydeevne var medvirkende til Mazda’s indtoget på det europæiske marked i 1966. I 1975 kom Mazda Cosmos AP (Mazda RX-5 / Mazda 121) til verdenen. Den blev designet med det nordamerikanske marked i tankerne. Lanceret og markedsført som en luksuscoupé, som målrettede sig mere mod et modent publikum. Denne model gjorde brug af et centervindue mellem to smalle midterste søjler, hvilkt var nyskabende for sin tid. Den karakteristiske røde Mazda farve: Sunrise Red, har bidraget til den naturlige association, folk har til Mazda og farven rød.

I dag har Mazda til formål at skabe en bil, der giver kører glæde og forsætte med at udvikle biler som er sjove at køre. Udviklingen af nye Mazda biler tager udgangspunkt i filosofien om at bilen skal være en forlængelse af førerens arm.

Mazda bilruder hos Rudefix

Hos Rudefix har vi et bredt udvalg af OEM-kvalitets ruder til biler, både hvad angår forruder, bagruder, samt sideruder. Dette gælder naturligvis os de fleste bilruder til samtlige Mazda modeller som kører på vejene i Danmark.

Nedenstående har vi sammensat en oversigt over de Mazda bilmodeller som vi har i vores katalog for bilruder.

Rudefix kan fixe bilruder på mange forskellige Mazda modeller

Oversigt over hvilke Mazda biler vi kan facilitere hos Rudefix:

  • Mazda 2, Mazda 3, Mazda 5 & Mazda 6
  • Mazda Bongo
  • Mazda B serien
  • Mazda BT 50
  • Mazda CX-3, Mazda CX-30, Mazda CX-5, Mazda CX-7 & Mazda CX-9
  • Mazda Demio
  • Mazda MPV
  • Mazda MX-3, Mazda MX-5 & Mazda MX-6
  • Mazda Premacy
  • Mazda RX5 & Mazda RX7
  • Mazda Tribute

Såfremt du på nuværende tidspunkt ejer en af overstående Mazda biler, og står med udfordringen af din bilrude er beskadig eller revnet. Så anbefaler vi dig at besøg vores hjemmeside og inden for få klik, vil du være i stand til at indhente en pris på et rudeskift hos os.

5/5 - (1 vote)

Skal din bilrude skiftes?

Få et tilbud! Vi har kun brug for din nummerplade og postnummer.

Vi har modtaget dine oplysninger og går i gang med det samme.