Hej og velkommen til endnu et afsnit. De fleste entusiaster kender vel til Golf GTI i én af dens mange afskygninger. Og nogle ville måske sige at de er fan af den. Jeg har da også kørt et par Golf GTIere i min tid hvor at jeg syntes ganske godt om dem. Men jeg er også stor tilhænger af interessante alternativer. Især når det kommer til de automobile valg.

Så har i dag samlet en uvilkårlig liste med fede alternativer til både Golf og Polo GTI da der også er et par enkelte B segments biler på listen. Men ellers ville jeg bare sige god læselyst for lad os komme til sagen.

1. Honda Civic Type R FN2

Jeg elsker simpelthen højtydende sugemotorer der kan snurre med mange omdrejninger. Og indtil for omkring 15 år siden var Honda garant for benytte den slags motorer i deres performance modeller. For da Honda Civic MK8 også kendt som FN2 skulle have hele type R turen blev den netop udstyret med en arrig K20Z4.

Selvom at den måske ikke er ligeså hurtig som Golf MKV GTI hvis man sammenligner standard mod standard. Så findes der næppe noget mere underholdende end at køre den helt ud i gearene. Men med FN2 type R markere man også sugemotorens svanesang fordi at afløseren FK2 kørte med en turboladet K20C1.

Om Honda Civic:

  • I år fejre Civic modellen 50 års jubilæum
  • Alle Honda’s R modeller er udstyret med et H logo på en rødlig baggrund

2. Hyundai i20N Performance

Under udførelsen af denne liste grublede jeg lidt over om det var i20N eller i30N der skulle på listen. Jeg har kørt dem og elsker dem begge. Men valgte alligevel at tage i20N fordi at den kører næsten ligeså godt og føles næsten ligeså hurtig ude i virkeligheden som i30N.

Og så har den også nogle af de samme features som sin storebror alt sammen til en lavere pris. Men jov den kører rigtig godt den føles fokuseret og kontant. Og da man har en helt gammeldags 6 trins manual føles det som den perfekte blanding af moderne og oldschool køreoplevelse.

3. Alfa Romeo 147 GTA

Jeg må indrømme at 147 modellen fra Alfa Romeo lidt er fløjet under min radar fordi at jeg altid har været stor tilhænger af Golf MKIV R32. Men i nogenlunde samme periode tilbød Alfa en meget lignende bil. For 147 GTA var en vaskeægte super GTI med en 3.2 liters V6er skohornet ned i motorrummet men dog kun med forhjulstræk.

Men man mærker ikke meget til fraværet af firhjulstræk. For under start er der ikke noget moment reaktion og kun meget lidt hjulspind. Og generelt kører den bare herligt det føles virkelig som om at man har et godt afstemt chassis og hjulophæng. I vanlig Italiensk stil er det hele pakket virkelig stilfuldt ind. Selv motorrummet er pyntet op for fabrikken af med krom bøjninger på indsugningsmanifolden og rød skrift på ventildæksel og indsugningsmanifold.

4. Audi RS3 Sportback

Hvis nogen spørger mig om jeg har en bestemt yndlingsmotor eller mere bestemt en konfiguration. Så svarer jeg med at jeg blandt andet kan lide en række5er. Det er også derfor at jeg rigtig godt kan lide RS3 af 8V årgangen. Bare lyden af en 5 cylindres er bare en smule særligt når vi taler GTIere da der ikke er mange af dem igennem bilhistorien der blev bestykket med denne herlige motortype.


Derudover er den hurtig ikke kun i forhold til andre GTIere men generalt i forhold til andre performancebiler. Men den er også i den dyre ende. For med brugtpriser på omkring 500.000 kunne man sagtens få en helt ny i20N for de samme penge.

5. Mini R50 Cooper S

Jeg synes at Mini som brand er en underlig fisk, hvilket bunder ud i at de sælger små biler til overpris. Men jeg synes det er fjollet at man solgte en bil til prisen af en Golf GTI men som var mindre og som kun havde 164 heste modsat GTIerens 200. Men derimod giver den meget mere mening på brugt markedet hvor at man sagtens kan finde en regulær R50 Cooper S til omkring 78.000.

Til de penge får man ganske meget køreglæde for pengene hvor at det virkelig er de gokart agtige køreegenskaber at der gør sig gældende. Man føler virkelig at man kan smide den rundt i svingene og lave nogle håndbremsevendinger. Og så har man bare også et anderledes lydbillede fra den kompressorladet række4.

6. Daihatsu Charade GTti

Nummer 6 på listen er totalt retro eller hvad man nu skal sige. For hvor mange kan lige huske Daihatsu og hvor mange kan huske Charade GTti. Nok ikke særligt mange da GTti modellen ikke blev solgt officielt her i landet. Men den er efter min mening et spændende alternativ til sådan noget som Fiesta XR2i og Polo G40.

Rent motormæssigt er GTTIeren også en smule anderledes i det at den kører med en cylindres turbomaskine. Noget som GTIere først er begyndt på at gøre i nyere tid hvor at Yaris GR er det mest kendte eksempel.

7. Mercedes W176 A45 AMG

Den mindste AMGer er en herlig GTIer. Grunden til det er at den kører ganske godt og så er den hurtig både fra start af og under mellem acceleration. Og så ser den bare godt ud. Generationerne før W176 lignede alle sammen en nedgroet negl altså totalt usexet og noget man ikke ville blive set død eller levende i.

Men W176 ligner først og fremmest en rigtig Mercedes og dernæst en rigtig stilfuld Premium hatchback. Og som A45 har man et diskret skørtesæt som kan opgraderes med aerodynamikpakken som tilføjer splitters på forkofangeren og en stor kulfiber tagspoiler. kvalitetsfornemmelsen i kabinen føles høj imens at man har en masse sporty detaljer der er unikke til A45.

Ligesom i en stor AMGer har man også en håndbygget motor som i det her tilfælde er en 2 liters turbo række4. Det var for øvrigt den 4 cylindres gademotor der havde den største litereffekt da den lige udkom. Men ulempen ved alt den performance og fancy logoer er prisen. Det gør sig både gældende når vi taler nypris og brugtpris.

Så vidt jeg erindre havde den en nypris på lige under én milion inden man tilføjede krydser i udstyrslisten. Og på brugtmarkedet koster én A45 model stadigvæk på den gode side af 500.000 afhængig af udstyrsmængde og årgang. Men det har sin pris når der skal stå Mercedes AMG på blokken.

Vil du læse flere biltest fra vores skribent, kan du tjekke dem ud her:

En duel i køreglæde Gran Tourismo Vs A45 AMG
Biltest Civic type R FN2
Biltest i20 N performance

5/5 - (3 votes)

Casper

Jeg heder Casper og er den nye eksterne skribent her på sitet. Jeg driver bilblogsne Upgear.dk og Upgear2.dk til dagligt. Jeg håber at I læsere ville finde mine fremtidige indlæg brugbare.

0 Kommentarer

Skriv et svar

Profilbillede pladsholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.