Tesla forruder dyrere end biler som den sammenlignes med

Det kan godt være at en Tesla koster 150% mindre end biler som den sammenlignes med som Jaguar, Mercedes, BMW, Maserati, Aston Martin og Porsche. Men du skal regne med at reservedele og reparationer af en Tesla eks koster en Ny forrude inkl udskiftning til en Tesla knap 7000kr til en Tesla og det er dyrere end priserne på eksempelvis BMW og Mercedes forruder, Jaguar og Aston martin er så lidt dyrere og derfor lægger Tesla sig mellem disse trods indkøbsprisen er 150% lavere.

Se Priser på rudeskifte af en ny forrude til en Tesla her: Ny Tesla forrude

Advarsel mod elektroniske P-skiver i solen

Det er Juni måned, børnenes skoleferier nærmere sig og trods udsigten til 18 grader og regn hele ugen frem. Så skal vi lige have den sidste solskinsdag med 26 grader og høj sol.

Omar er i gang med at genoptræne sit knæ i Vallensbæk Fitness ved det nye torv. Han er ejer af Rudefix og forhandler bilruder og sælger dagligt p-skiver som monteres i forruder, til masser af mennesker.

Efter træning sætter Omar sig ind i sin lille Up for at køre hjem til nabobyen. Han opdager en gul lap venstre side nede ved viskeren og tænker pis.. Stiger ud og ser at Gebyr punktet omhandler “ingen p-skive synlig” Omar kigger på ruden og leder desperat efter hans P-ur. P uret som sidder i bilen er sat i en holder som er limet på forruden, problemet er at den er ikke til at se!

Omar Åbner døren og ser at den er faldet ned på instrumentbordet bag et p-skilt. Uret kunne godt ses udefra men p-vagten har nok “overset” det.

En forklaring og kort appel til Europark blev mødt med et autosvar om stadfæstelse af bøden med tydelig spor af manglende interesse i at læse forklaringen.

Nu skal Omar i retten for at bevise at p-skiven var faldet af, men stadigvæk lå p-skiven så den kunne aflæses dog med mulighed for at skjule p-skiven bag parkeringskortet som også er placeret i bilens forrude.

Omars advarer alle som har elektroniske p-skiver mod solens bagende varme mod lim puderne som holder parkeringsskiven på forruden.

Skoda Rapid

Så har Tyske Skoda skudt det der minder om endnu et fantastisk produkt afsted.

Skoda Rapid er en klasse mellem Fabia og Octavia. Rapid byder på masser af udstyr og variationer.

Måske til sammenligningen med storebror VW Jetta dog med små forskelle.

Hyundai Verna er en konkurrent også når det kommer til pris. Kvaliteten må tiden vise indtil videre ser det ud til at Rapid løber med pokalen.

Skal du have ny forrude til en Skoda Rapid så finder du den her: http://www.rudefix.dk/bilrude/Skoda/Rapid/2013-2017/

Dacia Duster

Dacia har som mange nok ved deres 3 år i DK og mange har nok grinet med når reklamen for Dacia Duster løb over skærmen i danske hjem i 2016.

Har du ikke set reklamen så kan du se den her: https://youtu.be/Vnhz7yHG_k0

Dacia Duster er en bil som kommer til at konkurrere med med med amerikansk/koreansk Daewoo, Daihatsu, Kia, Hyundai Kinesiske Ssang Yong.

Biler som alle har haft et blakket ry men som bestemt kommer efter det og det er ikke pga. prisen men kvaliteten.

I mange år har vi tænkt at biler skal holde i 10-20 år men det hører fortiden til.

Bilejer som køber ny bil, beholder sjældent bilen længere tid end 6-8år før den igen står på ny bil.

Hvorfor så ikke lave biler som er billigere og som afskrives lidt hurtigere end man er vant til ved eks tyske biler.

Vi har netop oprettet Dacia Duster i vores bilrude produktkatalog så nu kan man bestille en ny forrude til en Dacia som man kan med alle andre biler.

http://www.rudefix.dk/bilrude/Dacia/Duster/2008-2013/

Citroen lancerer Nissan Qashqai konkurrent

I slutningen af 2017 kommer Qashqai til at skulle smøre ærmerne op for Citroen lancerer C5 Aircross som en ny bil i SUV rækken.

Aircross kommer til verden som en plug-in hybrid med firehjulstræk og 300HK fordelt på en brændstofmotor og to elmotorer så vi ser frem til moment uden sammenligning hos klassens konkurrenter.

Vi ved desværre ikke nok til at kunne sammenligne med andre SUVér og firhjulstrækkere.

 

VW UP, Skoda Citigo og Seat Mii nu med..

Så kom 2017 og de nye mikrobilers første afløser. Altså samme model blot med facelift og små forbedringer.

Min favorit forbedring er bestemt indretningen af instrumentbrættet og den aftagelige smartphone holder som faktisk kan afmonteres.

En anden super opgrade udover fronten er at forruden kan fås med regnsensor. Det er smart og lækkert og mikrobilen kan nu leveres med klima, regnsensor, fartpilot, automatisk manuel gearkasse, og baksensor som selv nedjusterer høj lyd i anlægget og tænder vinduesviskeren når man sætter bilen i bakgear 😉

Forruden er dog ret omkostningsfuld i forhold til en forrude uden regnsensor.

Se priserne her:

http://www.rudefix.dk/bilrude/Seat/Mii/2011-2017/

http://www.rudefix.dk/bilrude/VW/Up-5D/2011-2017/

http://www.rudefix.dk/bilrude/Skoda/Citigo-5-D%C3%B8rs/2011-2017/

Ny Volvo XC90 en fryd for øjet

Volvo har endelig fornyet sig og spredt armene ud til en gruppe mennesker som de ikke har ramt med deres andre biler dog med få undtagelser.

Volvo XC90 lægger sig ud med de helt tunge drenge som Mercedes ML, Porsche, BMW X5, VW Tourag og Audi Q7 og det ser ud til at de alle får hård konkurrence af XC90éren. Udover sikkerhedspakke af en anden verden, så byder volvo på kraft og sidst men ikke mindst et ualmindeligt godt, flot og velplejet design med appel til hele europa men også vores amerikanske naboer.

Se mere af Volvos fantastiske SUV udfordrer: http://www.volvocars.com/dk/cars/new-models/helt-ny-xc90

Modellen kommer med masser af udstyr og vi er spændte på hvor meget af det der sidder i forruden samt hvad sådan en vil komme til at koste de uheldige heldige ejer af en Volvo XC90ér med revne i forruden

Ny Nissan Micra – En fryd i øjet på konkurrenterne

Nissan har rettidigt lanceret en helt ny bil som afløser for micraén i mini bil klassen.

Volkswagen Up, Toyota Aygo, Peugeot 108, suzuki Splash og lignende micro biler er kommet på arbejde hvis de skal leve op til den fine kritik som Nissan Micra modtager.

Nissan Micra og Nissan har altid været kendt for at bruge utrolige stærke forrude i deres biler. Vi krydser fingre for at de ikke har sat samme tynde ruder i micraen som, vw, toyota osv.

se priser på en ny forrude til en Nissan inkl rudeskifte her: ny forrude nissan

 

Årets bil 2016 – Opel Astra

Opel Astra løber afsted med prisen “årets bil 2016” Årsagen er følgende.

God sikkerhed.

Masser af udstyr

Gode køreegenskaber

Alt ovenstående til en pris andre ikke kan konkurrere med.

Opel Astras imponerede med en kun 1liter stor motor pakket ind i sikkerhed og komfort og gode køreegenskaber til en super pris.

Biler til sammenligning er Audi A4, Jaguar XE, Volvo XC90 og Mazda CX 3.

Inge af bilerne fra samme klasse havde det som Opel Astra har uden at det ene parameter trækker op eller ned i dårlig retning på andre områder.

Eks fortjener Volvo ros for køreegenskaber, men dette er på bekostning af en lav pris og man må betale fyrsteligt til Volvo, for de gode køreegenskaber.

Får du et stenslag elller en revne i forruden på din Opel Astra. Så behøver du ikke køre på værksted. Du kan få en ny forrude udskiftet til en god pris her: Opel Astra forrude priser inkl rudeskifte

Peugeot 407 forruder er for dårlige

Trenden med store forrude syntes kun at være startet. Det har sin pris og man skal huske at tænke det med i budgettet når man køber en bil som Peugeot 407, Ford C max eller Citroen Picasso blandt andre.

Først og fremmest vil de fleste af os mene at det er super dumt at sætte en glasplade foran bilen for så køre 100km/t i trafik med biler foran som løfter en masse sten fra vejen og op i luften.

Heldigvis er udvikling af glas en “on going process” så bilglas kan idag tåle en hel del og er ret robust som udgangspunkt.

Desværre er man fra bilfabrikanternes side begyndt at designe bilglas i biler på en måde, så udviklingen af styrke og holdbarhed i bilglas ikke kan følge med og det betyder at bilruderne er svage og sårbare over for trafik og normal brug af biler med store ruder

Derfor vil bilejere opleve flere rudeskift end bilejere med biler som har små bilruder.

Skal du have en ny bilrude i din Peugeot 407 eller lignende så kan du bestille og se priser på bilglas inkl udskiftning på din bil her

Spøgelses stenslag

En revne i forruden betyder ikke nødvendigvis ikke at ruden har en fejl.

Rudefejl skal vi nok tale lidt om senere.

Stenslag kan være synlige og usynlige for det blotte øje vel at mærke. Det betyder at en sten sagtens kan ramme frontruden og lave et smæld og som regel en skade i glasset. Når du så har bragt bilen til standsning og kigger efter for stenslag så er der ikke noget at se og måske heller ikke noget at mærke.

Det skyldes at skaden kan være for lille til at man kan se stensslaget med øjet..

Stenslaget kan derefter udvikle sig til en revne i forruden og det vil medføre behovet for et rudeskifte til en ny forrude. Man vil med en revne i forruden også opleve at det kan være svært eller umuligt at få synet bilen ved periodisk syn.

i Tyskland og andre lande kan man helt forbydes retten til køre med bilen på tyske veje før ruden er blevet udskiftet til en ny. Se mere her

Du bør derfor inspicere forruden med et forstørrelses glas eller lignende så du kan få repareret dit stenslag inden det bliver til en revne.  Stenslag i forruden på en bil i københavn

 

Er revnen slået og ruden ødelagt så kan du få pris for en ny forrude til din bil her

Se en video af en revne der er forstørret og hvor der er et stenslag som ikke er synligt for øjet.

Stenslag forrude

Bh Omar Nordsve

Ting du ikke vidste om din bil, i nødsituationer.

Vi bruger biler mere end nogen sinde, vidste du, at trods biler er blevet mere sikre og vejene bedre så var der i 2015 i følge vejdirektoratet 11105 trafikuheld mod 10845 året før.

Du kan ikke være sikker nok så lær at håndtere situationer som kan være livsreddende for dig, din familie og andre medtrafikanter.

Airbags, ABS og avancerede bremsesystemer og vej-assistance i forruder er ingen garanti for at et uheld ikke rammer dig eller er forårsaget af dig. Læs nedestående og bliv bedre udrustet, helt uden at det koster dig andet end den tid det tager at læse artiklen.

Uheldet er ude!

1. Tænd for havariblink og lys det kan tiltrække hjælp!

2. Din nakkestøtte kan mere end du tror.

Din bil er påkørt, du mister herredømme over bilen eller kører i grøften i et uopmærksomt sekund.

Din nakkestøtte kan være livsreddende og sikre dig en hurtig exit fra en måske brændende bil.

Ruden kan ikke rulle ned og døren sidder fast du kan ikke komme ud. Du kan gøre følgende hvis ikke du har en rudehammer i din bil. Tag nakkestøtten af en af sæderne og brug metalbenet til at smadre en siderude.

Prøv ikke at ødelægge forruden, hverken med benene, eller med værktøj den er ikke til at få ud da den er limet i over 95% af alle biler og fordi at forruden har en stærk plastik laminat i midten som gør at den ikke kan falde sammen og så passagerer eller genstande ikke flyver ud eller ind i bilen.

En god ide er at øve sig i at afmontere nakkestøtten før krisen er over en.

Kan man ikke komme til at afmontere nakkestøtten så kan man forsøge at smadre ruden med selelåsen. Dvs. klik dig fri fra selen og træk selen helt ud med venstre hånd og brug derefter højre hånd til at slå på ruden med hjørnet af selelåsen. En siderude er af hærdet glas så man kan opleve at skulle slå hårdt.

Er det af en eller anden grund ikke muligt at benytte nakkestøtte eller selelås så kan man som en sidste udvej forsøge at slå ruden itu med bil nøglen.

3. Livsreddende smartphones.

Din smartphone kan du sende lokation, ringe efter hjælp og bruge til at oplyse om allergier, blodtype mm.

Eksempelvis har Geodatastyrelsen udgivet en app finansieret af Trygfonden “App 112” som kan sende nødsignal med geoposition når du ringer til 112 – Appén er gratis

4. Påklædning er undervurderet.

Dine snørebånd eller dit bælte kan være livreddende hvis man bløder kraftigt ud af arme eller ben. En trykforbinding kan være nødvendig og et par bukser eller en bluse kan være livreddende hvis tilskadekommende har mistet en arm.

Læs mere her: sundhedsguiden.dk

5. Vær med til at reducere trafikuheld

Ønsker du at være bedre udrustet ved uheld så kan du overveje følgende:

Førstehjælps kursus: Har man ikke et førstehjælps kursus så er det et must have kursus. Har man taget et kursus men det er mere end et par år gammelt, så bør man genopfriske og lære om de nye ting som hele tiden sker på området.

Glatbane kursus: En stor del af ulykkeshåndtering er at undgå dem – Lær at forstå bilen med et kursus på køreteknisk institut.

Orienteringstime: Aftal med en køreskole en teoretisk orienteringstime for dig og dine venner hvor kørelæreren tilrettelægger en times undervisning om sikkerhed og todo ved uheld.

Refhttp://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/statistik/ulykkestal/%C3%85rsstatistik/Sider/default.aspx

Ny bilrude efter uheld? Bestil ny forrude her

Syn af forrude med revne

Kan jeg syne min bil med en revne i forruden? Det korte svar er nej! Når det er sagt, så kan en bil med en revne i forruden, godt synes såfremt revnen ikke er placeret i synsfeltet og ikke længere/større end en 15cm og stenslag større end 3cm men så kommer der undtagelser.

I området som man orienterer sig underkørsel må der ikke være revner længere end 5cm og stenslag større en 1cm.

I området man navigerer er der et område som man ser ud af når man kører lige ud og i det område må der ikke være revner eller stenslag større en 3mm i diameter og mattering eller anden slidtage fra eks vinduesvisker accepteres heller ikke.

For detaljeret beskrivelse af områderne i forruden se her http://rudefix.dk/blog/synsregler-stenslag-revner-i-forrude/

Skal du have en ny forrude i din bil før syn så kan du se priser og bestille rudeskifte online: www.rudefix.dk 

 

 

Urd – en storm i et glas vand?

Tryg melder om lavt antal skadeanmeldelser i forhold til frygtet.

Allan og Bodil forårsagede i følge Berlingske business skader for omkring svimlende 7 milliarder kroner tilsammen.

Tryg behandlede skader både nedfald på bilruder men også skadet inventar og bygninger for 900.000 dansker i forbindelse med Allan og Bodil stormskader.

Urd har i forhold til ovenstående “kun” ansvaret for lidt over 200 anmeldelser som Tryg har registreret idag 27/12-16 men forventer tallet vil stige en smule, men slet ikke til sammenligning med forrige storme.

Urd er i forhold til frygtet en storm i et glas vand og ellers er vi som Dansker meget bedre rustet mod de kraftige storme.

Rudefix har registreret flere knuste bilruder og folk med nedfald i deres forruder men ikke noget på samme niveau som i 2013.

Har du også en skade på din forrude? Besøg www.rudefix.dk – håndterer også forsikringsskader.

 

Erstatning og skyld ved stenslag i forrude

Alle kender scenariet!

Du kører på motorvejen og som en ballon der springer knalder en sten mod forruden.

stenslag
stenslag

Først tænker du hvad var det men du ved med det samme at det var et stenslag! Følelsen af at det bliver dyrt finder plads og du kigger efter revner og stenslag i forruden.

Du skal snart til syn og sidder stenslaget i synsfeltet?

Er det lovligt eller ulovligt at køre rundt med et stenslag og eller en revne i forruden.

  1. Det er ikke ulovligt at køre med et stenslag i synsfeltet men det skal udbedres, dvs. du kan ikke få bilen godkendt til syn med et stenslag eller revne i synsfeltet.

Synsfeltet defineres som http://rudefix.dk/blog/synsregler-stenslag-revner-i-forrude/

Bliver det dyrt at få lavet eller limet et stenslag?

Du kan se priserne på reparation af stenslag her: http://www.rudefix.dk/bilrude/x.div/Stenslag/0000-2016/

Har du glasdækning i din forsikring så kan du få forsikringsselskabet til at betale for reparationen af dit stenslag.

Hvad hvis stenslaget ikke kan laves? Så skal du have en ny forrude i din bil. Priser kan du finde her: http://www.rudefix.dk/

En slidt forrude kan give dig skylden ved trafikulykke

Efterår, vinter og forår byder nordens folk på en lavt hængende sol det meste, af de korte dage.

En ridset eller matteret forrude, gør ikke så meget af sig selv i sommerperioden, foruden solopgang og solnedgang, hvor solens stråler mere eller mindre, gør det umuligt at se ud gennem forruden.

Grunden til at frontruden ridses eller matteres skyldes som regel bilens vinduesvisker, sten og partikler, som støv i luften, særdeles sand løftet fra vejbanen, af foran kørende biler.

Bilejere der bor langs kysten døjes i langt højere grad med slidte forruder, da en masse sand blæses op og ind over vejene.

Er din frontrude matteret og er det med til at hæmme udsynet. Så kan du risikere straf, tab eller nedsættelse i personskadeerstatning, da du har handlet uagtsomt i tilfælde af en trafikulykke.

Glasleverandører og glasproducenter betragter forruden som en slid del og bør udskiftes efter behov og ikke kun når der er revner eller stenslag som ikke kan udbedres.

Sørg for at bestille en ny forrude klik her Hvis din er slidt eller matteret. Du vil opleve en fornyet køreglæde, tryghed og fornøjelsen af, ikke at få bombarderet dine øjne med solens stråler

slidt forrude

 

 

 

Bilbrand I Danmark vækker nysgerrighed

Vi er blevet spurgt om hvorfor bilruder nærmest eksploderer når der er ild i biler?

Svaret er ret teknisk men for at gøre det kort så handler det simpelthen om for meget varme.

Har du prøvet at hælde varmt vand i et glas for så at opleve at det flækker?

Ting udvider sig med varme og noget materiale har ikke nok styrke i forhold til “elasticitet” set over tid, hvorfor det knækker, flækker eller revner.

Varmer du derimod glasset op langsomt, så kan du varme det til det smelter helt uden at det revner.

Når biler brænder så udvikles der ekstrem meget varme og glasset i bilen primært sideruder er af hærdet glas og har super høj spænding.. så når de først opvarmes for hurtigt så nærmest eksploderer de når de “springer”

 

Stenkast fra motorvejsbroer mod biler

Forrude udskiftninger doneres.

Hvordan kan vi som virksomhed deltage i “samfunds”problematikker, og bør vi det?

Samfundet er forretningens eksistensgrundlag. Det er bilejere vi servicerer, Og vi donere derfor gerne 5 x rudeskifte til bilejere der er blevet ramt af sten smidt af hærværksbøller på motorvejsbroer.*

Har du eller dine venner på Facebook, kendskab til nogen som måske kunne bruge et plaster på såret?

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

 

 

Betingelser:

  • Ruden skal være smadret, så man ikke kan køre i bilen. Det må ikke blot være som stenslag.
  • Politianmeldelse og at kvitteringen herfor kan fremvises.
  • Jylland, Fyn og øer gælder rudeskifte kun på værksted.
  • 30-40 post nr kan have mindre kørselstillæg.

ødelagt forrude

Historisk tragisk historie.

Det blev med tunge skuldre og med en klump i halsen at historien om en lille familie fra Tyskland blev afsluttet.

På vej ned gennem de danske motorveje kl 3 om natten vælger en eller flere personer i nattens ly at stille sig på en bro over motorvejen.

Der var til opholdet på broen, medbragt en 30kg tung sten, en sten som man valgte at smide over broen.

En motorvej er bred og der er god afstand mellem bilerne kl 3 om natten så man kan bestemt sige at der skal noget timing til for at ramme en bil.

Om det denne nat var timet eller utilsigtet at bilen skulle rammes af den tunge sten er alle uvidende om foruden gerningsmanden/ene.

Stenen smadrede ikke kun forruden som et normalt stenslag ville have gjort, Stenen smadrede forruden og tog livet af en person samt kvæstede en anden person.

Personer som skulle vise sig at være forældre til et 5 årig barn som heldigvis slap med skrammer, forskrækkelse og sidst men ikke mindst en mor.

Omtalen og problematikken har mødt megen debat i Danmark og med debbatten er der desværre fulgt en uheldig “trend” eller nysgerrighed med. En nysgerrighed som måske i fremtiden kommer til at koste endnu flere liv.

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Active Lane assist hvad er det?

Du ved om du har lane assist i din bil hvis den laver indgreb i rattet og har et særligt kamera i bilens forrude.

Kører du omkring eller over 60 km/t, så hjælper Active Lane Assist dig, hvis bilen langsomt bevæger sig ud af din vognbane.

Rattet i bilen vil ryste og du kan vælge mellem 2 indstillinger hurtigt indgreb og langsomt indgreb.

Du skal til alle tider selv være opmærksom.f5a7fab4-3aba-40ea-9a89-4e38aca3f3ed

Montering af ruder i Båd.

Projektbeskrivelse: 

Ruder utætte i Lagoon 440 Katemaran

Lokation: Tyrkiet

Opgave: Afmonter, afrens. Lim ruder i på ny og på korrekt vis

Note: Medfødt problem på vinduerne på Lagoon 440 Katemaraner.

 

Afmontering af ruder sker hovedsageligt med tråd.

Trin for trin:

  1. Der åbnes op i yderfugen udenpå
  2. Der åbnes i rudelimen indefra
  3. Tråd indføres og der skæres
  4. Ruder afrenses totalt
  5. Ramme afrenses så det næsten kun er gelcoaten der er synlig
  6. Rudekanter slibes med sandpapir hvor limen skal lægges
  7. Ruderamme slibes let og afrenses med alkohol
  8. Stoplister monteres
  9. Primes/aktivers
  10. Styr til kontrol af rude højde samt indførsel af ruder monteres
  11. Lim påføres rude
  12. Rude monters og fixeres

 

Note:

  • Sandpapir omkring korn 240
  • Lim Sikaflex UV 298 – arb temp 5-25 grader
  • Rude som limes i skal have UV beskyttelse ramme for bedst holdbarhed.
  • Pyntefuge kan være samme som lim. (SIKA anbefaling) Hæfter ikke på gelcoat uden primer.

Billedesamling fra udskiftningen af ruderne.

IMG_0532IMG_0609

 

IMG_0556 IMG_0560

 

IMG_0570 IMG_0572

 

IMG_0605 IMG_0606

 

IMG_0607 IMG_0546

 

 

 

 

 

Rudefix vs konkurrenter

Det kommer os for øre ret tit at virksomheder forsøger at sælge eget produkt ved at lyve om rudefix.

Skræmmetaler som:

De benytter ikke bilruder af høj kvalitet

Blandt verdens førende producenter af bilruder er Pilkington og Saint Gobain.

90% af alle de bilruder som Rudefix benytter er derfra eller fra leverandører med matchende kvalitet.

Det må være et dårlig lim

80% af alt autoglas som bliver monteret ved at lime bilruden i. Bliver limet med enten Sika eller Beta. Dette er også blandt verdens førende lim producenter til autobranchen både hvad angår produktion og eftermontering.

Medarbejder er nok ikke dygtige

Alle montører som kører hos rudefix er uddannet i autobranchen og har som udgangspunkt minimum 4 års erfaring med autoglas udskiftning.

Opsummering:

Årsagerne til bagvaskelsen skal nok findes i de lave priser, uden at kende logikken bag disse.

Rudefix har Europas eneste database som håndterer alt fra tilbud, bestilling, logistik til afregning automatisk.

Dvs. at rudefix har automatiseret det som andre ikke har kunne og lagt denne besparelse ud til forbrugernes glæde.

Skal du have et rudeskifte med en bilrude af høj kvalitet? Så bestil din nye forrude, bagrude eller siderude allerede nu lige her: Kvalitets rudeskifte

Overraskelser på kør selv ferien

Turen går til Italien og kunne ligeså godt have været til Spanien eller Frankrig.

Vi Dansker er nemlig, stadigvæk glade for kør selv ferier. Denne skrivelse er nok mest til nye kør selv kandidater da vi andre har lært det ved selvlære enten ved  learning by doing som Jhon Dewey taler godt om, eller ved at læse op før afrejse.

Alle rejser sydover er mere eller mindre ture der uundgåeligt går gennem Tyskland.

Og skal du mod Nord så er Sverige næsten uundgåeligt.

Nedenfor kan du se hvilke ting der er værd at vide i de forskellige lande.

Husk at undersøge regler for de lande du kører igennem samt destinationsland.

Det kan være:

Forsikring, autohjælp, dæktype, mønster, revner i forrude, stenslag, emmission, alder på bil, autostol position, børne alder/højde, kørekort, sikkerhedsudstyr, nødhjælps udstyr mv.

Uanset hvilke land du skal til: Tyskland, Østrig, Sverige, Norge, Holland, Belgien, Danmark, Frankrig, Slovenien osv.

 

Glasskade må jeg selv vælge værksted?

Skal man som Bilejer benytte Bilfabrikantens autoriserede værksteder for ikke at miste garanti mv.?

Det korte svar er nej!

I 2002 meldte ombudsmanden ud at garanti ordninger skal gælde uanset om man har benyttet autoriserede eller uautoriserede værksteder.

Om end det er skader, service originale som uoriginale reservedele. Så skal garantiordninger gælde, såfremt bilen er købt under en sådan ordning.

Forsikringselskabers frie værkstedsvalg.

Mange forsikringsselskaber har valgt at henvise deres kunder til egne samarbejdespartner – Vi vil gerne debattere dette for at komme til bunds i de lukkede aftaler.

 

Skal jeg have ny forrude S-/ ?

De fleste bilejer har prøvet det. En kold vintermorgen, tænder bilen, skruer op for varmen og skraber is af ruderne. Du sætter dig ind i bilen og begynder at køre. Du rækker din kolde hånd henover den varme luft som blæser op på ruden. Det luner..

Du opdager hurtigt at det lille uskyldige stenslag har udviklet en lang revne og tanker om udgifter, værkstedsbesøg og lignende figurerer.

læs mere om is på ruder her

Slå koldt vand i blodet. her kommer en beskrivelse over hvilke overvejelser du bør gøre dig når din bilrude er revnet og måske skal skiftes.

Til at starte med.

Bilruder med stenslag og eller revner i Synsfeltet skal skiftes og ville dumpe ved et syn. Bilen betragtes som værende i “ikke lovlig stand”

Se mere om bilruder og synsregler her

En stenslagsreparation koster mellem 150-700,- alt afhængigt af om man får det lavet på et værksted eller på egen adresse. De fleste kaskoforsikringer har gratis udbedring af stenslag.

Et rudeskifte koster mellem 1800-5500,- mens gennemsnitsprisen ligger på 2200-3000,-

Har man glasdækning inkluderet eller tilkøbt til sin bilforsikring så dækker forsikringen for udskiftning af ruder. Mens Tryg og få andre forsikringsselskaber dækker 2/3 af omkostninger for rudeskifte.

Du bør overveje kvalitet, budget, og service.

Kvalitet:

Der findes mange forskellige bilruder.

  1. Originale autoruder
  2. Uorginale autoruder

Vælger du en original bilrude. Så får du en bilrude som den rude bilen er født med.

Uoriginale bilruder produceres af alle mulige fabrikanter og kvaliteten kan variere rigtig meget.

Alt autoglas som sælges i Danmark med E mærke er godkendt til montering i din bil. Så ingen ko på isen der.

Ønsker man noget bilglas af høj kvalitet, uden at betale samme pris som en original reservedel så skal man gå efter de uoriginale ruder som er produceret af samme fabrikanter som producerer original bilruder.. Der er som regel kun et logo til forskel på ruderne men rigtig mange penge at spare på prisen.

Læs mere her

Budget/Service:

Er du afklaret med at du vil betale hvad det koster bare alt er i orden med kvalitet og service så skal du blot bede om at få monteret en original forrude på et autoriseret værksted. Ønsker du at montøren skal komme ud og skifte ruden på din adresse så du slipper for irriterende værksteds tid så skal du bede et mobilrudeskifte firma komme ud og skifte din bilrude. Du skal være opmærksom på at der ikke findes mobile firmaer som der er autoriseret til at skifte bilruder mobilt.

Du kan læse mere om værksted vs mobilt rudeskifte her

Skal du spare, så kan du høre hos en autoophugger efter en brugt bilrude.

Du bør google og ringe rundt for at få tilbud på rudeskifte hvis du skal have en billig bilrude. Du kan starte med at finde en pris på udskiftning af din forrude her

Nu skulle det gerne være nemmere at finde frem til et rudeskifte.

Vh Rudefix

 

Sådan er din bilrude forsikret

Rudefix.dk leverer den perfekte service, når forruden skal udskiftes. Men hvordan hjælper din bilforsikring dig med at komme over skaden? Og hvad dækker den, hvis uheldet skulle være ude? Du får svaret her:

 

Som bilejer bør du tilkøbe en glasdækning til din kaskoforsikring, hvis du vil være 100% sikker på at være dækket ordentligt ind, fordi denne forsikringstype også dækker skader på ruderne i din bil. Udover den obligatoriske ansvarsforsikring anbefales det at have en kaskoforsikring, som dækker de skader du får på din egen bil. Hos de fleste forsikringsselskaber er glasdækningen en tillægsdækning, man køber med oveni sin kaskoforsikring.

 

Mindre skader:

De skader, der kan repareres uden at udskifte ruden, bliver dækket fuldt ud af din glasdækning. Dette kan f.eks. være stenslag, som bør repareres inden at revnen bliver større, hvilket kan ske, hvis du f.eks. kører over et bump.

 

Større skader:

Skader, som kræver at ruden udskiftes, dækkes kun delvist. Det vil sige, at du betaler selvrisikoen og får resten dækket af dit forsikringsselskab. Du kan i denne sammenhæng overveje om du vil betale en høj forsikringspræmie (prisen for din forsikring) eller om din selvrisiko skal være høj.

 

Der kan være fordele ved begge muligheder afhængigt af hvordan dit budget og behov ser ud. Det anbefales derfor, at du kontakter dit forsikringsselskab, for at finde den bedste løsning.

 

Når skaden er sket:

Skulle uheldet være ude, og har du brug for at få udskiftet din bilrude, så skal du blot kontakte Rudefix.dk. Her får du både hjælp med din forsikringspolice og din bilrude. Uanset hvilken bilmodel du kører i (Audi, Toyota osv.), og uanset hvilken rude der skal skiftes (for-, bag-, side- og ventilrude samt panoramatag ), så er Rudefix.dk løsningen på dit behov.

 

 

Skrevet af Helle Skjold Elmelund, ansvarlig for bilforsikringsindhold på Mikonomi.dk

Vinter tip til at få is af forruden.

Til at starte med så er det vigtigt at forstå hvorfor is binder til forruden.

Alt is som sidder på forruden er startet som vand enten fra dug i luften, regn eller sne som tør til vand og så fryser til is.

Vand som ligger på en overflade der er rug vil når det fryser binde mere end hvis overfladen var glat. Nu vil mange tænke at en forrude er glat. Svaret er både ja og nej! i forhold til grov asfalt så er en forrude eller glas glat. Men et slidstykke glas er rug og ikke glat i forhold til et nyt stykke glas. derfor vil man opleve hvis bilruden er ny at det er nemmere at skrabe is af. vandet har sværere ved at binde og når det så fryser så sidder det ikke så godt fast i ruden som hvis ruden var slidt..

Slid kommer af sand, sten, vinduesviskerne og lignende specielt under kørsel.

Uanset om du har en ny eller en slidt frontrude. Så kan du nanobehandle forruden. Nanobehandlingen giver en glattere overflade og gør det sværere for vand at binde på ruden (hvorfor de løber af som dråber) og derfor nemt eller nemmere at fjerne is fra bilruder med nanocover på end bilruder uden.

Man kan hvis forruden er meget ridset og medtaget, udskifte forruden til en ny.. Man vil udover forbedret udsigt opleve at ruden er nemmere at fjerne is fra. Et rudeskifte koster dog i gennemsnit 2300,-kr alt afhængig af bilmærke og model.

Andre ting som kan gøre det nemmere..

Vand på isen på ruden så det smelter.. PAS PÅ SPÆNDINGER i ruden som kan medføre at ruden flækker eller slår revner – specielt hvis man har stenslag, synlige som usynlige (mikroskopiske).

Køb en god isskraber (pas på lakken på bilen)

Installer et oliefyr eller dybkoger. Oliefyret kan times så det tænder kort før du skal køre og bilen vil derfor være varm og isen smeltet fra ruderne.

Læg en pressening over bilen når den er parkeret.

Parker i garage eller under tag, bro eller lignende overdække.

Nye priser på rudeskifte på Fyn

Fynboer har nu mulighed for at få skiftet forruden til særdeles gode priser.

Alle i branchen har svært ved at følge med, og frygten for forringelse af rudekvalitet og montering vokser.. Dette er helt ubegrundet. Branchen har fået en ny landsdækkende aktør med trick i ærmet. Direktør og ejer af bilruder Omar Nordsve født og opvokset i Brøndby strand, er stolt af at kunne bruge paroler som “work smart not hard” og har i den kontekst automatiseret en masse processer omkring det at skifte bilruder, dette med erfaring fra autobranchen og kendskab til online verden.

Omar har omsat for lidt over en million første halvår 15 hvilket er en fordobling i forhold til sidste år og forventer med stor entusiasme en 400% stigning af 2015 omsætningen i 2016 da han er ved at lave aftaler med større selskaber.

“Det bemærkelsesværdige er ikke omsætningens størrelse, det er de timer det kræver af mig. jeg arbejder mindre end 2 timer om ugen på firmaet så timelønnen ender på 3000,-kr ud af en omsætning på 2 millioner ”

” Det er jo en bilrude og en montering kunder vil betale for. Derfor har jeg automatiseret firmaet. Prisen, kvaliteten af reservedele og håndværket bliver ikke bedre.”

Omar har planer om at udvide i norden samt tyskland indenfor de næste 3 år. Norge har allerde fået sin første afd. med 5 montører.

“det er udfordrende at åbne i et nyt land med nye juridiske, økonomiske forhold, men jeg er spændt som en flitsbue, fortjenesten er for en dansker dobbelt op”

Se mere om det danske verdensfirma her: rudefix.dk

 

Uber et nyt tiltag som kan spare dig penge.

Har du hørt om Uber. en ny service som nok kommer til at tage noget af omsætningen fra de monopoliserede taxaselskaber.

Har du en bil så kan du tilmelde dig Uber og du kan så tage opgaver hvis der er efterspørgsmål, når du har lyst, når du er ude at køre, hvis du skal noget.

Du kan få betaling for at tage en medpassager med på din tur. Det er smadderspændende at følge med i hvordan det vil udvikle sig og vi vil helt sikkert skrive videre på bloggen her.

Prøv Uber gratis og få 100,-kr kørsel gratis ved at oprette dig nu klik her

Stop med at smide unødvendigt mange penge i din bil.

Der er flere parametere at spare på. Først og fremmest og aller vigtigst er brændstof. Men der er flere steder at spare penge.

Vi remser de forskellige udgiftsposter op til at starte med.

  • Brændstof.
  • Vedligeholdelse/service
  • Forsiking
  • Vægtafgift
  • Bilvask/pleje.

Brændstof.

Tag et kursus eller få tip til hvordan du kan spare brændstof når du kører. En gennemsnits dansker kan reducere sit forbrug med cirka 25%.

Bruger du 2000,-kr pr måned så er der 500,-kr at spare her 6000,-kr pr år.

Vedligeholdelse/service.

alt afhængig af bilmærke model og alder så vil der være variation i udgifts budgettet men lad os tage et gennemsnitsbudget på 15000,-kr pr år.

Man kan spare op til 20% ved en af to ting eller begge dele.

1. vælg værksted som bruger alternative reservedele (uoriginale)

2. forhandl om prisen før du vælger værksted.

dvs. du kan spare ca 3000,-kr pr år

Forsiking

De fleste forsikringsselskaber kan godt give dig en bedre pris end din nuværende pris – har du aldrig haft forhandlet din forsikringer. Så sæt dig ved skrivebordet og saml alle dine forsikringer, indbo, bil, ulykkes mv. og ring rundt og rems dem op og få et samlet tilbud.. Du kan spare mange mange penge her.

Lad os sige at du betaler 4000,-kr for kasko på bilen, 4000 for en indbo, 500 for en ulykkes det er 8500,-kr du vil godt kunne opnå en besparelse på op til 1000,-kr og måske betaler du alt alt for meget for dine forsikringer eller har dem for spredt.

Vægtafgift

Her kan man desværre ikke spare noget. men man kan vælge sin bil med omhu dvs. finde en mindre og økonomisk bil. Begge faktorer er med til at skabe store besparelser helt op til 8000,-kr pr år

Bilvask/pleje.

Vasker du bilen hver uge til ca 80,-kr pr vask så vil du betale 4160,-kr pr år.

Du kan oprette et abonnement eller købe klippekort og derved opnå store besparelser. Ok kører eks en kampagne til 150,-kr pr måned med fri vask alle ugens dage ml kl 18-22 dvs. 1800,-kr pr måned og derved en besparelse på ca 2300,-kr

Besparelses poster pr år.

  • Brændstof. 6000,-kr
  • Vedligeholdelse/service 3000,-kr
  • Forsiking 1000,-kr
  • Vægtafgift 8000,-kr
  • Bilvask/pleje. 2300,-kr

Ved at gøre som ovenstående så kan du spare 10.000-20.000,-kr på lidt ben / hånd arbejde.

Det er da ik så ringe 😀

Tip og trick om buler i metal.

Fjern buler med en varmeblæser og kold luft på dåse.

  1. Varm området hvor bulen i metallet er. Pas på lakken.
  2. Når området er varmet op så blæses der kold luft på området.

Done!

Hvad sker der?

En bule i en bil er enten en af 2 ting men som regel altid lidt af begge dele.

1. metal plade med bue ud af men som er trykket modsat så den buer ind ad.

2. metallet er strukket og danner i udstrækningen en bule.

Nr 2 er klart den sværreste at rette op på og nr 1 bærer udstrækning i metallet i visse områder specielt der hvor bøjningen har forstået ved buledannelsen (omvendelse af buen fra ud til indad)

Når metal varmes så udvider det sig, bliver blødt. Det der er interessant er at bulen ikke bliver meget større end oprindeligt. man lyn nedkøler derefter det varme og bløde metal, det forårsager en “hærdning” som gør at metallet trækker sig sammen og bliver hårdt. i sammentrækningen fjernes nogle af de spændinger som forårsager bulen.

Trafikstyrelsen har ændret navn til Trafik- og Byggestyrelsen.

Ministeriernes Opgaver er ændret i takt med ny regering det får bl.a. konsekvens for Trafikstyrelsen.

Transportministeriet er ændret til Transport- og Bygningsministeriet.

Styrelsen kommer til at varetage byggeri i henhold til byggeloven og bygningsreglementet, som indtil nu har ligget hos Energistyrelsen.

Det smarte er at transportområder som jernbane, vej og luftfart også kommer til at ligge under det nye sammenslåede ministerie.

Trafikstyrelsen det gamle færdselsstyrelsen.

Bilregler På trafikområdet herunder regler om , køretøjer, administration af bilers energimærkning, NCAP-mærkning, synsvirksomheder, råd om kør langt på literen og en afdeling til fremme af grøn transport.

Læs mere her: trafikstyrelsen.dk

Lavere brændstofpriser – Læs hvordan.

Har du oplevet at køre på arbejde om morgen og så se et skilt med en rimelig lav brændstof pris, og så tænke, Jeg tanker på vej hjem fra arbejde!? Når du så sætter kursen hjem af med intention om at slå et smut forbi tank stationen, hvor du så opdager at prisen er steget og at du egentligt skulle have tanket tidligere 🙂

Prisen på brændstof fastsættes hver dag kl 10 og prisen falder så langsomt i løbet af dagen.. tanker du inden kl 10 om morgen kan du derfor opleve en billigere pris – Der er tit op til 100,-øre i difference.

Det kan så godt gå begge veje dvs. at du kan opleve et prisfald efter kl 10.

Det bedste er at gribe chancen når prisen er lav og ellers så tank før kl 10 du vil årligt kunne spare mange hundrede kroner.

Afskaffelse af registreringsafgiften i Danmark

Der er stor debat omkring afskaffelse af registreringsafgiften på biler.

Jeg har forsøgt at liste fordele og ulemper:

Fordele: 

  • Nyere og mere sikker vognpark pga. forbedret teknologi som bremseassisten i forruder, vognbaneskift alarm. samt forbedring af airbag, bremser mv.
  • Mindre forurening af miljøet.
  • Mere for pengene for forbrugerne (øget forbrugerglæde)
  • Flere penge i samfundet til forbrug.

Ulemper:

  • Færre penge i statskassen til fællesskabet.

Så kan man diskutere hvilken af ovenstående der giver mest mening.

Ny afdeling åbnet i Oslo

Rudefix har april 2015 åbnet en ny afdeling i Oslo i Norge. Det er første skridt mod en lansdækkende bilrude service i hele Norge. Størstedelen af alle bilrude sager i Norge er forsikringssager og de største udfordringer ligger i de ufremkommelige områder.

Adressen til den norske hjemmeside for bilrude udskiftning: www.bilrutefix.no

Rudefix er landsdækkende.

Virksomheden kan nu bryste sig af at være landsdækkende og kører nu i hele Danmark. Virksomheden er altid på udkig efter kompetente partnere. Så hold dig ikke tilbage for at sende en mail eller ringe med en god aftale. Er du bilrude montør med erfaring og egen bil, er du rudeleverandør eller noget helt tredie så hold dig ik tilbage det kan være lige din service eller dit produkt der mangler.

Er Du job søgende og søger en ansættelse. Så send en ansøgning pr mail med et CV.

Uddannelse og erfaring er påkrævet og alle ansøgninger uden fornøden uddannelse vil blive kasseret uden svar.

Vh Omar Nordsve – Administrerende direktør.

Udskiftning af limet bilglas trin for trin.

Til at starte med er det altid en god ide at tjekke at den reservedel (bilglas) man har købt ind er den rette. både i mål, i toning samt udstyr som regnsensor antenne mv.

Nu skal bilglasset fjernes og der er en smule forskel på om bilglasset er lamineret eller ej. Da lamineringen opretholder glasset i dets form mere eller mindre, modsat bilglas uden laminering, som blot splintre/knuses og falder sammen.

Vi antager at vi har med en lamineret forrude at gøre:

Afmonter visker og torpedopladedæksel samt andet eks. sidelister som dækker over forruden.

Skær frontruden løs med koldkniv, “feincutter” eller tråd.

Ved brug af koldkniv eller cutterén så kan der være behov for en lang hobbykniv så man kan skære forruden løs horisontalt i bunden. (pas på instrumentbrættet og a stolpebeklædningen når du arbejder med kniven.)

Fjern bilruden og skrab limresterne i karrosserifalsen som frontruden har ligget i plan med et skæreværktøj. meningen er at man skaber en 1-3mm høj og plan limrest på falsen som den nye lim kan binde i. Det er her yppervigtigt at der ikke er rust eller at den gamle lim har siddet løst nogle steder. Er det tilfældet så skal det udbedres.

Afrens den nye bilrude, tilføj rudelim enten på ruden eller i falsen limen skal ligge som en pyramide og være min 1 cm høj og ikke højre end 2 cm – alt afhængig af rudestørrelse.  Husk at følge limfabrikantens anvisninger med aktivator og kompatible primær mv.

Ruden lægges nu i med lette tryk så ruden er plan med karrosseriet og så bilruden forsegler hele vejen rundt. dette trin er det aller sværeste da det er svært at kontrollere resultatet med det samme og da man ikke kan lave om på et tryk, ved at trække tilbage.

Når ruden er lagt i så skal man bare samle bilen igen og lade den tørre i henhold til rudelims fabrikanten.

Vh Tariq Al-jiburi – Bilglas Montør –

Har du ik mod på at skifte ruden selv? så bestil en ny bilrude her: www.rudefix.dk/bilruder/

 

 

Slidtage på forruder

Vi skifter udstødning, kobling og dæk på vores biler. Det er vigtigt at have gode dæk på bilen for vi vil jo gerne have at bilen står fast i underlaget.

Har du på biler som har nogle km på bagen, set at der er ridser på forruden? hvis ikke så kan du helt sikkert finde ridser på forrude på din bil næste gang du går forbi den.

Med tiden så bliver forruden så slidt at den skal skiftes, ligesom med dæk og koblingen.  Så ja, forruden kan godt betragtes som en slid del på bilen.

Man kan som tommelfinger regel godt sige at en forrude bør skiftes for hver 70-80000km eller efter behov..

Når din bil har kørt over 50000km så vil din sigtbarhed igennem din forrude i gennemsnit være reduceret med ca 30% dvs. at udsynet er væsentligt forringet og derfor bør man, for egen og andres sikkerheds skyld skifte forruden når den er ridset og slidt at se på.

I sollys vil man tydeligt være ramt af slidtagen på frontruden da ridser ændre lysets indtrængen i ruden.

Bilruders hovedfunktion.

Det er ikke tit at man tænker over at bilrudernes hoved funktion er at man kan se ud af bilen.

En bilruder er i virkligheden et super skidt materiale når det kommer til materiale valg for karosseri.

Det er i virkligheden et kompromis for at chaufføren kan se hvor han kører.

Vi er på nuværende tidspunkt i 2015 enormt tæt på, hvis ikke i overgangen til vindues løse biler. For muligheden for udvendigekamera og indvendige skærme er meget nær.. og skulle man have lyst til at åbne op så er der da også en mulighed for dette.

Men hov stop!! Der findes en funktion som faktisk er en – om så at sige – “bifunktion” og faktisk en ret så vigtig sikkerhedsanordning, nemlig muligheden for at knuse bilruderne i nødstilfælde, hvis eks døren har sat sig fast.

Så lige så problematisk og dårligt som det er at benytte glas som karosseri som kan beskytte os, ligeså vigtigt kan det være at vi kan knuse glasset for at få os ud af en brændende bil.

Lad forruden være i god stand så man kan se klart og tydligt ud af den – også ved en lavt hængende sol en vinterdag. For hvis vi har de bedste kørsels forudsætninger så minimerer vi risikoen for ulykker.

Hvad er OEM bilruder og OEM godkendelse?

Hele indholdet i OEM er voldtaget af autoglasbranchen. Der findes ikke en OEM godkendelse og hvis der gør så er det en intetsigende godkendelse.

OEM betyder Original equipment manufacture som betyder originalt udstyrs fabrikant og for eksemplets skyld så lad os drage analogi til de kongelige hof leverandører eller modetøjsmærke fabrikanter.

En fabrik der producerer bilruder kan være så heldig at få lov til at levere til bilfabrikanter som Volkswagen eller Opel mv. Bilfabrikanter har en masse krav til deres udstyr og denne kvalitet og kontrolsikring skal ske i hele linien, fra blanding af glas, til hærdningen af glasset. Når ruden så er færdig så er der visuelle tjek, holdbarheds tjek mf. og klarer glasset sig hele vejen igennem i henhold til bilproducentens krav, så kan ruden få lov til at bære et vw logo eller hvad det nu måtte være.

Når en fabrikant så producerer OE så er det ikke ensbetydende med at de ikke kan lave lort for at sige det pænt.

Det er super omkostningsfuldt at levere og opretholde en produktionslinie med samme kvalitets standard som bilfabrikanterne stiller, og selv blandt fabrikanterne er der forskel.

Eks er der ikke så meget kvalitet ved en fiat som ved en Bentley. Tænk hvis Bentley leverede en bil med fejl i forruden.

Forruden er Synet på bilen indefra og det er i en position hvor chaufføren kigger ud ad forruden det meste af tiden går med. Så en forrude med fejl ville være katastrofalt på en High end bil i forhold til en lidt mindre eller billigere bil.

Summen er at bilfabrikanter kan producere godt som skidt hvis de er OEM producenter. det som der er vigtigt at vide er om ruderne de plejer at levere er af god kvalitet. Som eks Saint Gobain og Guardian som leverer til bilfabrikanter og AF dvs. After Markedet som er ruder produceret til andre end bilfabrikanter.

Ruder som de fleste autoglasmontører udskifter på biler i europa er primært AF ruder leveret fra henholdsvis leverandører som også leverer til bilfabrikanter.

Du kan bestille en OEM fabrikant produceret forrude inkl rudeskifte: Klik her

Misforståelser om rudeskifte.

Det er flere gange blevet debateret, Er det bedst at få skiftet sin bilrude på værksted eller i det fri?

FDM og autoriserede værksteder har alle kommenteret sagen. FDM har ikke nogen stærk holdning til det, men flere autoriserede værksteder har stærke holdninger til det.

Debatten er med svag kritik og fokus misledt. Forklaring er som følger:

1. Omgivelser for rudeskifte er entydige.

2. Autoriserede værksteders politik (regler) kan indholde mere end almen god praksis for korrekt udført arbejde. eks. beskyttelse af salg af reservedele og arbejdstimer, dvs. der kan være salgs interesser i regler om montering af limet bilruder i det fri eller på værksted.

Mht. første punkt så er det entydigt omkring hvilke omgivelser ruder ikke kan skiftes i og så længe de ikke er til stede så er omgivelsen for rudeskiftet tilpas.

Forruder og bagruder samt en del små ruder i bilens side eks trekantsruder, ruder over bagskærm og i særdeleshed på stationcars. Skal man afmontere en sådan rude så er det vigtigt at det ikke regner, sner da vandet vil ødelægge bilens interiør – afmonteringen kan sagtens pågå hvis førnævnte ignoreres eller er ligegyldigt.

Sandstorm og hvad man kan forstille sig af underligheder som man ikke vil have ind i bilen da det kan forårsage skade er heller ikke at fortrække 🙂

Montering af limet bilruder kræver 2 ting i forhold til omgivelser.

– Bestemt luftfugtigthedsspektrum.

– Ikke våd eller uren overflade på limen, ruden, og ruderammen.

Luftfugtighed og temperatur forhold, er med til at sikre at rudenlimen kan tørre og hærde. Er man for tæt på dugpunktet som danske forårs og efterårs morgener så kan limen ikke tørre.

Mht. urene og våde overflader så forhindre det limen i at binde helt eller tilstrækkeligt. eks olieret overflade, støvet overflade, våd eller delvis våd som fra regn på rude og ruderamme er alle faktorer som forringer kvaliteten eller helt forpurrer rudeskiftet.

Ovenstående kan sagtens erhvervs i det fri som på værksted. Men der er dage og tidspunkter hvor det regner, er for fugtigt i forhold til temperaturen som gør at man ikke kan montere autoglas udendørs hvorfor et værksted er at fortrække.

Værksteder er optimale men mobilt i det fri er ligeså godt. Så længe man respekterer omgivelserne og at disse tillader forsvarligt rudeskifte.

Synsregler, stenslag, revner i forrude

Problem

Synsregler hvis forruden er ødelagt.

Reglerne

Synsregler havde ikke så meget med bilruder at gøre, før ændringer i 26/6-12 – Trafikstyrelsen har lavet en udførlig beskrivelse, af reglerne for stenslag, revner og placering af disse i forruden.

Forklaring

Først og fremmest, så deler trafikstyrelsen ruden op i område A, B og C.

 

(A) Stenslag og revner max 3 mm – Området hvor øjnene ser hen mest, under kørsel.

(B) Stenslag max 1cm og revner max 5cm – Området hvor man orienterer sig.

(C) Stenslag max 3cm og revner max 15cm – Området langs frontrudens top og bund og højre halvdel.

 

synsreglerforrude


Hvis forruden overskrider ovenstående, bliver bilen kasseret til syn.

Løsning

Der er kun en løsning, enten få repareret skaderne, eller få skiftet forruden.

Vh O. Nordsve.

Dug på forruden i bilen.

Du kan med stor succes afhjælpe dug/vand i bilen. Blot ved at affugte bilen.

Problem

Problemer med dug oplever mange bilejere når de starter bilen op, om morgen. I særdeleshed i vinterperioden. Det skyldes vand, som man træder eller lukker ind i bilen når ved ind og udstigning som regel. Vandet fordamper i bilens kabine når man kører med varmen tændt.

Når så bilens kabine køler ned efter endt kørsel sker der en temperatur forandring på bilens karrosseri og specielt bilens ruder. dampen (kondensere) sætter sig på karrosseriet og specielt på ruderne..

Løsning

En affugter eller en omgang kattegrus, er en rigtig god løsning, til at fjerne kondens og dug fra ruderne.

Det er vigtigt at man ikke affugter for kraftigt, da interiør kan blive beskadiget. (for tørt) Affugt en 6-10 timer, det har virket alle de gange, jeg har gjort det.

Kattegrus i en sæk, sok eller nylonstrømpe, er også en super god løsning til at affugte bilen. Du kan placere den under forsædet. Og du kan, hvis du ønsker at genbruge den, tørre den på radiatoren. Smid den i bilen igen, hvis du mener der er behov for det.

Bonus

Du skal vide, at der er en bonus ved at holde bilen tør inden i.

Som du måske er bekendt med, så er det ikke kun en våd efterårs skovbund, som svampe trives i. Det er også i bilen, dvs. bakterier og svamp har rette miljø i bunden, sæderne, beklædning, når din bil ikke holdes tør.

Har man svamp og bakterier i bilen så vil det være med til at lugte.

Ekstra tip

Lugter kabine i bilen dårligt, eller decideret stinker. Så kan du, ved at tørre bilen og bruge Rodalon fjerne dårlig lugt og sikre, at problemet ikke opstår igen.

Husk at affugte!

Vh O. Nordsve.

 

Blog viden om bilruder, regler og autobranchen.

Rudefix lancerer autoglasbranchens mest avancerede og mest kundevenlige hjemmeside.

Til denne hjemmeside tilhører denne blog. Med indlæg om nyttig viden, for den glade bilejer med ubesvarede spørgsmål, om bilruder og regler.

Alle blogindlæg ville ikke overstige 300 ord. Indlæg bliver vurderet og administreret, af firmaets bloggerkonsulent.

Det er planlagt, at der skal være et blog indlæg, efter relevans for tiden. Der er ingen grund til at blogge for at blogge.

Nogen, blandt en masse af de emner som jeg gerne vil berøre er:

Dansk lovgivning og regler – Herunder synsregler for forruder og bilruder generelt set.

Aktualiteter inden for bilruder.